Článek
Výletníci se v jeskyni plaví po 440 metrů dlouhé trase, která vznikla v roce 1933, kdy v Punkevních jeskyních pracoval se svým týmem slavný badatel Karel Absolon (1877-1960). Trasa byla vybudována s využitím tehdejší špičkové techniky.
Voda byla odčerpávána obřími čerpadly a s vytvořením vodní trasy pomáhal kamenovrtací oddíl československé armády.
Přístaviště se změnilo na vyhlídkové molo
Elektrolodě na plavbě jsou nyní na suchu. Z podzemního přístaviště u Masarykova dómu, který je plný krápníků, se po vypuštění říčky stala vyhlídka. S pomocí stotunového jeřábu odborníci ve středu vyměnili čtyřtunové stavidlo, kterým se reguluje výška hladiny Punkvy v podzemí. Tím práce v podzemí teprve začaly.
Nyní se pustí do práce elektrikáři. Opraví elektroinstalaci na trase vodní plavby, kterou loni na podzim poškodila velká voda při povodních. Na trase se našlo deset „utopených“ mobilů od turistů. Všechny jsou samozřejmě nefunkční. Lodníci vždy turisty upozorňují, aby mobily při plavbě nepoužívali k focení, protože není v jejich silách je pak vytáhnout z vody.

Časosběrné video, na němž stotunový jeřáb umisťuje nové čtyřtunové stavidlo do koryta říčky Punkvy, po níž se plaví turisté v Moravské krasuVideo: Správa jeskyní ČR/Jaroslav Šanda
„Chceme opravy stihnout do konce března, aby se startem hlavní turistické sezony mohli turisté od dubna absolvovat celou podzemní vodní plavbu od přístaviště u dna propasti Macocha, přes Masarykův dóm až na povrch v Pustém žlebu, kde je přístaviště,“ řekl Novinkám vedoucí Správy jeskyní Moravského krasu Jakub Gabriš.
Příští zimu pak bude pokračovat oprava elektroinstalace i v suché části jeskyně. Práce přijdou na více než 40 milionů korun.
Podzemní plavba je evropský unikát
Oblíbené čluny z Punkevních jeskyní jsou na elektrický pohon a mají tichý chod. V dobách, kdy je nedostatek vody ve slovenské jeskyni Domica, jsou dokonce Punkevky jediným místem v kontinentální Evropě, kde se jde v přírodním podzemí projet motorovou lodí. V jeskyních Francie, Belgie, Itálie či Řecka jsou výletní lodičky poháněny bidlem či odrážením od stropu.

Přístaviště v Pustém žlebu, pohled z Punkevních jeskyní. Lodě jsou nyní na suchu.
Současnou odstávku na lodní trase využijí pracovníci správy jeskyní k údržbě člunů. Mnoho let musel na přídi kromě kapitána sedět ještě lodník s bidlem, který lodě v zatáčkách usměrňoval. „V 80. letech minulého století získaly lodě dokormidlovávací zařízení, takže na obsluhu stačí jeden člověk s kapitánskou zkouškou,“ uvedl mluvčí Správy jeskyní ČR Pavel Gejdoš.
Od roku 2017 zajišťují přepravu turistů v jeskyních sedmimetrová plavidla nazvaná Absolon, Balcarka, Morava, Punkva a Wankel. V roce 2018 k nim přibylo dalších pět, a to Blansko, Kateřina, Macocha, Schopper a Svitava. Každé z nich pojme 18 cestujících.

Výměna čtyřtunového stavidla na říčce Punkvě, kterým se reguluje její hladina. Umožňuje to provozovat plavbu v jeskyních.
Punkevní jeskyně jsou v provozu i nyní, ale příchozí si mohou prohlédnout jen jejich suchou část, tedy především Přední dóm, z něhož se chodbami dostanou až na dno propasti Macocha.
Mráz v Moravském krasu čaruje, Kravskou díru vyzdobil ledouchy
