Článek
Skryté v lesích
Nebo zaparkovat u obce Bubovice a vydat se úvozovou cestou, popřípadě další o nějakých 500 metrů dál podle lesa. Všude jsou zaparkovaná auta, hlubšímu vjezdu na hranice krasové oblasti brání závory. Naštěstí. Na pokosených polích jsou složeny balíky slámy připravené na podestýlku a krmivo. Kolem cest se to černá kuličkami černého bezu, kapkovitými rudými plody šípku a vůbec - je tu krásně.
Z lesa se vynoří plošina s několika budovami, množstvím kolejí a také značně opotřebené techniky, místy to připomíná sběrný dvůr. Přišli jsme do zrušeného vápencového lomu, kde parta nadšenců provozuje řadu let skanzen s muzeem těžby a dopravy vápence.
K čemu nám je také vápenec
Ve skanzenu najdete expozice o těžbě a úpravě vápence spolu s dopravou v bývalé provozní a technologické budově. Dozvíte se rovněž o jeskyňářství v Českém krasu, ale také o dopravních lanovkách, které svážely horninu do míst expedice. Je tu i velká výstava stacionárních strojů, vrtaček, soustruhů a různého důlního zařízení.
Po rozsáhlém areálu vás proveze úzkokolejka, okruh měří něco přes kilometr, jde o pouhou jízdu bez výkladu, ale je to nádherný drkotavý pocit projíždět podél oranžovo žlutých skal. Speciální minivláčky tu mají i pro nejmenší, vozíky tahají parní lokomotivky.
Lokomotiv je v reálu asi pětadvacet, k tomu desítky huntů, dopravní techniky a různých nákladních a přepravních vozů.
V lomech s těžilo od června roku 1918 do roku 1963, lomy byly známé i jako Na Parapleti, podle tvaru altánu, který stával u hospody, nebo Na Stydlých vodách.
Vápenec, velmi kvalitní, se používal na výrobu kuchyňské soli a uhličitanu vápenatého, využíval se k tomu tzv. Solvayův proces.
Výrobu sody přeměnou chloridu sodného na uhličitan sodný za pomoci amoniaku objevil roku 1861 belgický chemik Ernest Solvay.
Hornina se dopravovala lanovkou, k horní stanici vedla 600mm trať. Štola prorubaná ve skále pochází z let 1926 až 1930, je prohlídková. Nejdříve měla sloužit jako těžební, později po dosažení délky 200 metrů a průkopu do severní části těžby se stala dopravní, bylo tu i malé depo. Pracovalo se tu ve třech patrech, spojoval je výtah.
Pokud vás láká podzemí, navštivte nedalekou chrustenickou šachtu. V důlní expozici je připravena několikasetmetrová jízda vláčkem v podzemí.
Ve dnech 17. až 19. září slaví Lomy Mořina 130. výročí svého založení. Je připraven bohatý program včetně jízdy zážitkovým vlakem Kladno-Smíchov-Mořina.
Otevřeno do konce září.
Na Toulavu zvou stezky i památky
Turistická navigace zdarma |
---|
Když na výlet, tak s turistickou navigací Mapy.cz. Aplikace je zdarma a funguje i bez signálu. |