Článek
Skryté v lesích
Nebo zaparkovat u obce Bubovice a vydat se úvozovou cestou, popřípadě další o nějakých 500 metrů dál podle lesa. Všude jsou zaparkovaná auta, hlubšímu vjezdu na hranice krasové oblasti brání závory. Naštěstí. Na pokosených polích jsou složeny balíky slámy připravené na podestýlku a krmivo. Kolem cest se to černá kuličkami černého bezu, kapkovitými rudými plody šípku a vůbec - je tu krásně.

Bývalá třídírna vápence
Z lesa se vynoří plošina s několika budovami, množstvím kolejí a také značně opotřebené techniky, místy to připomíná sběrný dvůr. Přišli jsme do zrušeného vápencového lomu, kde parta nadšenců provozuje řadu let skanzen s muzeem těžby a dopravy vápence.

Najdete tu technické unikáty.
K čemu nám je také vápenec
Ve skanzenu najdete expozice o těžbě a úpravě vápence spolu s dopravou v bývalé provozní a technologické budově. Dozvíte se rovněž o jeskyňářství v Českém krasu, ale také o dopravních lanovkách, které svážely horninu do míst expedice. Je tu i velká výstava stacionárních strojů, vrtaček, soustruhů a různého důlního zařízení.

Stěny vápencových lomů
Po rozsáhlém areálu vás proveze úzkokolejka, okruh měří něco přes kilometr, jde o pouhou jízdu bez výkladu, ale je to nádherný drkotavý pocit projíždět podél oranžovo žlutých skal. Speciální minivláčky tu mají i pro nejmenší, vozíky tahají parní lokomotivky.
Lokomotiv je v reálu asi pětadvacet, k tomu desítky huntů, dopravní techniky a různých nákladních a přepravních vozů.

Jede se na prohlídku areálu.
V lomech s těžilo od června roku 1918 do roku 1963, lomy byly známé i jako Na Parapleti, podle tvaru altánu, který stával u hospody, nebo Na Stydlých vodách.
Vápenec, velmi kvalitní, se používal na výrobu kuchyňské soli a uhličitanu vápenatého, využíval se k tomu tzv. Solvayův proces.

Technika dosloužila před desítkami let.
Výrobu sody přeměnou chloridu sodného na uhličitan sodný za pomoci amoniaku objevil roku 1861 belgický chemik Ernest Solvay.
Hornina se dopravovala lanovkou, k horní stanici vedla 600mm trať. Štola prorubaná ve skále pochází z let 1926 až 1930, je prohlídková. Nejdříve měla sloužit jako těžební, později po dosažení délky 200 metrů a průkopu do severní části těžby se stala dopravní, bylo tu i malé depo. Pracovalo se tu ve třech patrech, spojoval je výtah.

Jízda pro ty menší
Pokud vás láká podzemí, navštivte nedalekou chrustenickou šachtu. V důlní expozici je připravena několikasetmetrová jízda vláčkem v podzemí.
Ve dnech 17. až 19. září slaví Lomy Mořina 130. výročí svého založení. Je připraven bohatý program včetně jízdy zážitkovým vlakem Kladno-Smíchov-Mořina.
Otevřeno do konce září.
Na Toulavu zvou stezky i památky

Turistická navigace zdarma |
---|
Když na výlet, tak s turistickou navigací Mapy.cz. Aplikace je zdarma a funguje i bez signálu. |