Článek
Pokud se chystáte na výlet do Karlových Varů, nezapomeňte navštívit vilovou čtvrť Westend. Je pravda sice poněkud na kopci, ale od proslulé kolonády to k ní není nijak daleko. Stačí vyšlápnout třídu Krále Jiřího, na níž se nalézá jeden architektonický skvost vedle druhého. Stavitelé se na konci 19. a na začátku 20. století nechali inspirovat tehdejší vídeňskou architekturou, najdete tu i vliv francouzských romantických sídel plných věžiček s vysokými kužely či jehlanci střech.
S vůní becherovky
Rodina Becherů začala podnikat v Karlových Varech již v roce 1794, kdy si Josef Vitus Becher pronajal ve městě vinopalnu a začal experimentovat s výrobou likérů. Jeho syn Jan pak přišel s nápojem, který známe jako becherovku, a jeho podpis je dodnes na každé lahvi. Jmění této rodiny utěšeně narůstalo a jeden z potomků, Gustav Becher, jeho část investoval právě do stavby rodinného paláce.
Nakonec v něm ale žádná rodina nebydlela; Gustav se ve svých 64 letech oženil s krásnou Crescentií Doile, které bylo o čtyřicet let méně, a starý pán si sídlo užil pouhých sedm let. Po jeho smrti vilu získal Spolek pro chemickou a hutní výrobu a po válce pro změnu karlovarští pionýři.
Po roce 1989 přikročil Školský úřad Karlovy Vary, v jehož majetku se tehdy objekt nacházel, k rekonstrukci, která skončila neslavně - rabováním a vandalismem, kdy všechno, co se ještě dalo z vily odnést včetně zabudovaného mobiliáře, zmizelo v nenávratnu. Teprve poté, co vilu získal Karlovarský kraj, začala její skutečná obnova.
Slavné kostýmy
Becherova vila dnes slouží jako interaktivní galerie a nyní nabízí výstavu nazvanou Jak se šijí filmové kostýmy, kterou připravil Fundus barrandovského studia. Její nejzajímavější část vyplnily kostýmy, masky, paruky a různé rekvizity z Formanova velkofilmu Amadeus, který získal v roce 1984 osm zlatých Oscarových sošek - a jednu z nich právě Theodor Pištěk za kostýmy.
Výtvarník trval na tom, že kostýmy musí působit autenticky, a švadleny na Barrandově jeho představy naplnily na jedničku. Pištěk byl sám posléze překvapený, jak v době, kdy šel Amadeus v kinech, ovlivnil módní styl Američanů. Po New Yorku chodili mladí muži oblečení do mozartovských košil a vestiček, které se daly běžně zakoupit v buticích na Manhattanu.
Kromě rokokových kostýmů, které měl ve filmu na sobě Mozart, jeho žena Constanze či Mozartův hudební konkurent Salieri, jsou na výstavě k vidění i kostýmy z dalšího Formanova legendárního filmu Hoří, má panenko, a z pohádky Zdeňka Trošky Nejkrásnější hádanka, které navrhl přední kostýmní výtvarník a scénograf Jan Růžička.