Článek
Most pochází ze 17. století a původně spojoval ostrov s letohrádkem Portz Insel s břehem rybníka. Most mířil k letohrádku z jižní strany. V pořadí desáté pole chybělo, bylo nahrazeno sklápěcí dřevěnou mostovkou. Tak jej zachycují ještě mapy z první třetiny devatenáctého století.

Most s patnácti oblouky byl před začátkem prací, které celkově vyšly na přibližně 32 milionů korun, zcela zakrytý nánosy bahna a náletovými dřevinami.
Začala oprava
Později doznal most změny, řemeslníci dozdili chybějící klenbu a vznikl souvislý cihlový most. Dnes krajina vypadá úplně jinak. Z ostrova je poloostrov, mezí ním a starým mostem vede železnice a cyklostezka. Most léta chátral za dráty železné opony. I poté, kdy zátarasy zmizely, neměli cyklisté často ani tušení, že opodál za stromy je ukryta unikátní stavba.
Před rokem začala oprava. „Ukázalo se, že stav mostu je horší, než vypadal. Nemalá část cihel chyběla,“ uvedl Josef Hromek z odboru rozvoje mikulovské radnice, který má na starosti dohled nad památkami. Plán předpokládal otevření mostu v dubnu letošního roku, kvůli projektovým změnám bylo ale odloženo až na červen.

Na projektu se podílelo město Mikulov, obec Sedlec a rakouské Drasenhofen.
Nyní řemeslníci upravují povrch mostu. Pod až půlmetrovým nánosem zeminy odkryli původní vápencovou dlažbu. Cyklisté se ale nerovných vápencových kusů dlažby nemusí bát. Překrývá ji fólie a zásyp drobné drti. Do otevření budou k dispozici i přístupové cesty z Mikulova, Sedlece a dolnorakouského Drasenhofenu.
Celková hodnota projektu, jehož hlavní částí je obnova mostu, je podle starosty Mikulova Rostislava Koštiala (ODS) 35 milionů korun. Podstatnou část, 90 procent, pokryje dotace. Otevření doprovodí i nová naučná stezka Portz Insel, brožura a informace budou k dohledání i na internetu.
Turistická navigace zdarma |
---|
Když na výlet, tak s turistickou navigací Mapy.cz. Aplikace je zdarma a funguje i bez signálu. |