Článek
Hned vedle vstupní budovy řádí bagry a nákladní auta, pracují na zvětšení kapacity přístavu. Aby bylo možné strážnický přístav zvětšit, bylo nutné najít místo pro rozšíření vodní plochy a přístavních stání. Nejschůdnější cestou bylo učinit tak na úkor prostoru mezi vstupní částí skanzenu a prvními stavbami.
„Je to pro nás výzva. Tato situace nás přinutila se otevřít. Vstupní část bude napříště volně přístupná,“ uvedl ředitel Národního ústavu lidové kultury ve Strážnici (NÚLK) Martin Šimša.
Zatímco původně návštěvníci ze vstupní budovy vstupovali přímo do skanzenu, nově projdou volnou plochou a do vlastního areálu se dostanou vstupním turniketem. „Vznikne v rámci stavby přístavu. Počítáme s tím, že tam pak bude náš pracovník, aby lidem případně pomohl či poradil se vstupem do expozice,“ říká ředitel. Novou bránu pro vjezd aut a techniky do areálu už pak muzeum zajistí samo.
Vstupní budova skanzenu, která je sama o sobě historickou památkou (jedná se o někdejší pivovar z roku 1612), poslouží i turistům při plavbě po Baťově kanálu. Okolí přístavu se nově změní ve veřejné místo.
„V rámci přeměny počítáme s přístupovou cestou do přístaviště. Vzniknou záhony, určené pro zasakování dešťové vody, ať zůstane v krajině, a ne v kanalizaci,“ říká ředitel. Není to jediná část přeměny, která patří přírodě. Část plochy čeká přeměna v mokřad.
Muzeum připomíná tradici hornictví v Jestřebích horách
Zatímco stavbu přístavu za více než dvaatřicet milionů korun hradí Ředitelství vodních cest, náklady na přeměnu okolí centra skanzenu ponese na bedrech NÚLK. Zapotřebí bude suma asi deset milionů korun. „Práce budou ve dvou etapách, zvládnout je musíme do konce roku. Na první už máme prostředky z ministerstva kultury, na druhou jsou přislíbené,“ říká Šimša.
Dojde i na parkoviště
Investovat do lokality bude i radnice ve Strážnici. Podle starosty Risto Ljasovského (SNK) půjde na jejich vrub instalace mobiliáře a části příslušenství pro přístav. Pustí se rovněž do přeměny parkoviště tak, aby postačovalo nárokům na provoz.
Fakticky to znamená, že z kapacity kolem padesáti míst se zvýší na zhruba dvojnásobek, přičemž plán počítá s řešením, na jehož konci budou místa, z nichž nebudou za deště odtékat do okolí kubíky vody. Stavbaři by měli vsadit na plochy zatravňovací panely a podobně.