Článek
Park několikrát za sezónu projde změnou, takže téměř každý víkend na odvážlivce čeká nějaká nová výzva. Ale ani ti, kteří si nejsou na lyžích úplně jistí, se nemají čeho bát. Na své si tu přijdou lyžaři i snowboardisté od začátečníků přes středně pokročilé až po zkušené borce ve skocích a podobných adrenalinových jízdách.
Nejlepší je to U Zalomeného
Nejprve jsme se rozjezdili na pozvolné, ale pekelně dlouhé (1,8 km) sjezdovce číslo jedna. Nejvíce jsme ocenili sjezdovku třetí, Slalomovou, s příjemným spádem a bez delších přejezdů lesem. Ale majitel areálu pan Kasík doporučuje sjezdovku U Zalomeného, která je zajímavě členitá.
Areál se chlubí také řadou novinek, od čtyřsedačkové lanovky, která má sedačky z příjemného materiálu, jenž nestudí ani v mrazech, až po sněžná děla a sněhové rolby.
„Během posledních osmi let jsme dovedli zasněžovací systém do stavu, kdy jsme schopni zasněžit 80 procent areálu. Jednu sjezdovku zasněžíme během tří až pěti dní, podle toho, jaké jsou podmínky,“ vysvětlil Vladimír Kasík, majitel lyžařského areálu Špičák. „Navíc rozšiřujeme sjezdovky, funguje tu lyžařská škola i hlídání malých dětí,“ dodal Kasík.
Bezpečnost na svahu
V areálu dbají na bezpečnost nejen tím, že u pokladen visí lyžařské desatero FIS, ale podél sjezdovek je i řada stromů obalených matracemi a některá místa jsou ohraničena sítěmi. Podle Vladimíra Kasíka je i tak nutné, aby se každý choval odpovědně: „I když bude na každém stromě matrace a mezi nimi sítě, tak pokud lyžař nebo snowboardista nepojede tak, aby mohl vždycky zatočit, zastavit, aby měl jízdu pod kontrolou, plnil celé desatero FIS, pak jsou všechna opatření zbytečná. Člověk má být hlavně odpovědný sám za sebe.“
Obecně na českých svazích platí, že pokud by někdo závažným způsobem přestoupil desatero FIS, tak mu vlekaři mohou odebrat jízdenku a vyloučit ho z přepravy.
„Nemůžeme nikomu dát dýchnout, zadržet ho a podobně. Ale máme možnost zavolat policii. S policií spolupracujeme. Místní oddělení provádí namátkové kontroly na lyžařských tratích. Ne nějakou represi, ale upozorňuje na špatné chování, pohybuje se po sjezdovkách, za což jsme vděčni,“ tvrdí Vladimír Kasík.
Podle ředitele areálu je problémem obecně chování lidí, někteří jsou agresivní a málo ohleduplní. „Z mého pohledu se překvapivě nejedná o mladé lidi, ale zejména o osoby středního věku,“ shrnuje současný stav na českých svazích Vladimír Kasík.
Rady na cestu
Jak se tam dostat
Přímo pod lyžařským areálem staví vlak ve stanici Špičák-Železná Ruda. Nádraží je vzdálené od první lanovky přibližně 200 metrů. Cesta z Prahy trvá tři hodiny a tři čtvrtě. Z Prahy sem jezdí přímý rychlík přes Plzeň a Klatovy. Pokud se vydáte autem, zabere vám cesta z Prahy dvě hodiny, z Plzně pak hodinu. Z Prahy pojedete směrem na Plzeň po dálnici D5, odtud po silnici číslo 191 a 190 na Klatovy, Nýrsko a Železnou Rudu.
Jak ušetřit
Rodiny s dětmi ocení rodinné skipasy, kdy platí jen rodiče a děti do 15 let lyžují zdarma. Pokud se vydáte na Špičák vlakem, můžete využít 10% slevu na jednodenní jízdenku.
Parkování
Přímo pod areálem je parkoviště s kapacitou 130 míst, polovinu z parkovného dostanou návštěvníci vrácenu u pokladny sedačkové lanovky. Parkování zdarma nabízejí Kaskády nebo hotely Karl a Sirotek. Z parkovišť pak sváží pravidelně lyžaře skibus.
Volný čas
Vyzkoušet zde můžete bowling, diskotéky i největší autodráhu u nás. Muzeum Šumavy Železná Ruda nabízí expozici skla a hamernictví, měšťanský interiér, historii rodu Abelů. Zámeček v Železné Rudě se chlubí stálou expozicí historických motocyklů a expozicí o vývoji lyžování na Železnorudsku od 19. století.