Hlavní obsah

Švýcarsko vlakem: Putování zemí, kde je i železnice zážitkem

Právo, Andrea Drengubáková

Jinde dopravní prostředek, ve Švýcarsku turistický zážitek. To jsou červené vlaky projíždějící kolem tyrkysově modrých jezer nebo pod zasněženými ledovci. Velmi populární jsou vlaky Rhétské dráhy v kantonu Graubünden, kde se můžete svézt expresy Bernina nebo Ledovcovým.

Foto: Tomáš Rucký, Právo

Část trasy je zapsána na seznam kulturního dědictví UNESCO.

Článek

Jízda po Rhétské dráze, jejíž část patří do světového kulturního dědictví UNESCO, je zážitkem jak pro turisty, tak pro technické nadšence. Dráhy Berninská i Albulská jsou součástí Rhétských drah, soukromé železniční společnosti, provozující dopravu na rozsáhlé síti metrového rozchodu v kantonu Graubünden.

Tratě jsou elektrifikované a částečně adhezní (ozubnicové), vlaky tu překonávají strmá stoupání, a to až sedmdesát promile. Pro zážitkovou jízdu Švýcarskem si můžete vybrat z několika vlaků — těmi nejslavnějšími jsou Ledovcový expres a Bernina expres.

Nejpomalejší rychlík

Trasa Ledovcového expresu vede ze Svatého Mořice přes Davos, Chur, Andermatt, Brig až do Zermattu a jde o nejslavnější panoramatickou železnici, přičemž Ledovcový expres je vyhlášený jako „nejpomalejší rychlík“ světa. Rychlostí 40 km/h se tak projíždíte po „nedrncavých kolejích“ v panoramatických vagonech s proskleným stropem, takže můžete pohodlně sledovat majestátní Matterhorn nebo Rýnskou soutěsku u tříchodového menu.

Nejpomalejším rychlíkem světa napříč ročními obdobími

Cestování

Za 120 eur si lze objednat jízdenku ze Svatého Mořice do Zermattu do druhé třídy, v ceně je i občerstvení.

Foto: Michael Švarc, Novinky

Bernina Express na stanici v Churu.

My se za krásami švýcarské krajiny vydali ze Svatého Mořice Bernina expresem s typickými panoramatickými okny, aby nám ze švýcarské malebné krajiny opravdu nic neuteklo. Vlak jede po nejvýše položené trati v Alpách.

Od ledovců k palmám

Za městečkem Pontresina jsme se díky výhledům na mohutné ledovce nemohli odlepit od okna. Dalším magnetem pro oči bylo jezero Lago Bianco u stanice Ospizio Bernina (2253 m n. m.), což je vůbec nejvýš položená železniční stanice Rhétské dráhy, právem tedy přezdívaná jako její střecha. Jezero má tyrkysově modrou barvu a vlak ho místy lemuje takřka u břehu.

V Číně chtěli propagovat krásy země. Použili k tomu záběry ze Švýcarska

Cestování

Z Ospizio Bernina postupně klesáme a přijíždíme až do Alp Grüm (2103 m n. m.), romantického nádražíčka s hotelem i restaurací, dostupnými pouze vlakem Rhétské dráhy. Místo je známé i díky své 180stupňové zatáčce. Alp Grüm, obklopený ze všech stran alpskými vrcholy, je ideální výchozí bod pro pěší výlety.

Foto: Michael Švarc, Novinky

Glacier Express na železniční stanici v Andermattu.

Klesající horskou pěšinou jsme se vydali na nedaleké — jak jinak než tyrkysově modré jezero Lagh da Palü, vzdálené od nádraží jen půlhodinku chůze, takže celý výlet i se svačinou u jezera zabere něco málo přes hodinku. Budete-li z Alp Grüm pokračovat bez přestávky dále Bernina expresem, sveze vás až do městečka Poschiavo, za kterým vlak opět těsně kopíruje jezero, tentokrát Lago di Poschiavo.

Téměř jako u moře

Díky jeho rozbouřené hladině máte pocit, že jedete podél moře. O tom, že s tím mořem nejsem až tak mimo, svědčí i Miralago Beach na samém jihu jezera u stanice Miralago. Písčitá pláž se slunečníky tu sice není, ale terasa na zelené trávě s výhledem na jezero a možnost objednat si poctivý Aperol Spritz by mohly leckoho přimět vystoupit z vlaku a dát si tu za zvuku šplouchajícího jezera pauzu.

Pořadatel Michal Filip: Letní scéna hudebního klubu má smysl

Kultura

Do Tirana jsme sice až nedojeli, ale nenechali jsme si ujít ještě jeden zážitek, točitý viadukt Brusio jen pár minut za Miralagem, který na vás kouká z každé brožurky Rhétských drah.

V krajině Pána prstenů

Vlaky Rhétské dráhy jsou dobrým pomocníkem také při cykloturistice, koneckonců trasu ze Svatého Mořice do italského Tirana kopíruje i cyklotrasa MTB Bernina expres, takže kdykoli vám dojdou síly, můžete naskočit na vlak. Technicky nenáročná trasa vede z Ospozia Berniny k ledovci Morteratsch, odkud se můžete vrátit vlakem.

Během šlapání si budete připadat jak v krajině Pána prstenů, holé pláně tu hrají všemi odstíny zelené barvy a do hor příroda namixovala kromě zelené ještě šedou a bílou, takže co pár metrů budete stavět, abyste si pořídili fotku na památku.

Foto: Taťána Marenčíková, Novinky

Ledovcový expres projíždí celou trasou téměř osm hodin.

Náročnější je trasa z Ospizia Berniny na druhou stranu směrem do Poschiava. Od železniční stanice je potřeba vyšlápnout malý kopec k restauraci Cambrena, přejedete silnici na Bernina Pass a prakticky za cedulí Bernina Pass po pravé straně začíná trasa pro milovníky nezpevněných cest.

Louky, kam jen oko dohlédne. Velika Planina je jedno z nejhezčích míst Slovinska

Cestování

Zhruba dvacetikilometrová trať s nádhernými výhledy na vrcholky hor vede převážně po cestě plné kamenů a výmolů, kde se střídají sjezdy s mírným stoupáním. Jediné, co chvílemi kazí atmosféru, je nedaleká silnice, ale pořád zbývá dost výhledů na to, aby vás silnice nijak nerušila.

Vydáte-li se Bernina expresem z města Thusis, projedete se po nejikoničtějším viaduktu Švýcarska — stoletém kamenném Landwasserově viaduktu poblíž obce Filisur.

Trochu nevšedním dojmem pak působí nostalgický vlak z Davosu do Filisuru, jehož souprava se skládá z historické lokomotivy Krokodýl, stoletých vagonů 1. a 2. třídy a otevřeného vagonu, který ocení hlavně fotografové. Vlak vyjíždí z Davosu dvakrát denně.

Pokud chcete brázdit železnici Rhétské dráhy, jak se vám zlíbí, kupte si ideálně celodenní jízdenku, která ve druhé třídě vyjde na 75 CHF na osobu. Za kolo je potřeba si připlatit. Bernina expres kola nepřeváží, všechny ostatní červené vláčky Rhétské dráhy ano.

Výběr článků

Načítám