Hlavní obsah

Studenti projeli Evropu na starých jawách

Právo, Jiří Tomaškovič

Neuvěřitelnou cestu okolo evropského kontinentu na motorkách Jawa 21 „Pionýr“ a Jawa 23 „Mustang“ mají za sebou dva čeští studenti Jakub Kaleta a David Pokrývka. Po několika týdnech dobrodružství se v neděli vrátili domů do Českého Těšína.

Foto: Miroslav Pawelek

Studenti z Českého Těšína Jakub Kaleta (vpravo) a David Pokrývka se v neděli vrátili z měsíčního putování na jawách po Evropě.

Článek

Na konci minulého týdne se po přibližně šesti tisících ujetých kilometrech vrátili tam, odkud 6. července odstartovali – na náměstí v Českém Těšíně. „Užíváme si to moc, ale už se těšíme domů,“ hlásil dva dny před plánovaným návratem z rakouského městečka Oberwart Jakub Kaleta.

Původně mělo putování deseti zeměmi Evropy skončit už 30. července. Ovšem když vyrazíte po Evropě na 30 let starých jawách, tak je potřeba počítat, že ne vše půjde podle plánu.

V Polsku se nám polámaly špice v kole. A samozřejmě že náhradní kolo ani špice jsme neměli.
Jakub Kaleta

„Původně jsme se na cestě chtěli setkat s kamarádem, který jel z Anglie. Ale špatně jsme to spočítali. Museli bychom dojet do francouzského Dunkerque za týden, což bylo nemožné. Tak jsme zvolnili a trochu jsme pozměnili trasu. Jeli jsme především tak, abychom nezničili motorky,“ popsal zpoždění Kaleta.

Řetěz je přibrzdil 

Motorky sice šetřili, potížím se ale nevyhnuli. „Vezeme si všechny možné náhradní díly, dokonce i motor, ale hned v Polsku se nám polámaly špice v kole. A samozřejmě že náhradní kolo ani špice jsme neměli,“ smál se Kaleta.

Nečekaná závada putování neukončila, zafungovala náhoda. „Našli jsme inzerát, v němž jeden pán z Gdaňsku prodával náhradní kolo. Tak jsme tam zamířili, kolo vyměnili a jeli dál,“ popsal cestovatel.

Patálie se špicemi nebyla zdaleka poslední technickou komplikací, která je zabrzdila. V Německu praskla na jedné z motorek řetězová spojka. „Spolu s řetězem jsme museli vyměnit i hnací kolečko, protože řetěz nebyl tak dlouhý jako původní. Tím jsme ale ztratili na rychlosti. Místo původních 55 kilometrů v hodině jsme jeli o 10 kilometrů méně. A to už je znát,“ uvedl Kaleta.

Vznikne dokument 

Poslední kilometry držel pohromadě motor jawy Davida Pokrývky ocelový drát, přesto dva odvážlivci na fichtlech jeli dál. Úspěšně projeli Polsko i Německo, přes Nizozemsko a Belgii dojeli až do Francie, kde navštívili například slavnou pláž Omaha či Saint Tropéz.

„Přes Itálii jsme pak zamířili do Švýcarska a Rakouska, kde jsme zvládli i nejvyšší horu Grossglockner. Když jsme se tam vydrápali, lidé absolutně nechápali, na čem a jak jsme se tam dostali. Bylo to naprosto úžasné,“ přiblížil Kaleta.

Návratem Davida a Jakuba do Českého Těšína jejich dobrodružství nekončí. Z cesty si dovezli spoustu filmového materiálu, z něhož by do listopadu měl vzniknout dokument.

„Určený bude pro střední a základní školy. Ukáže reportáže se studenty, které jsme po cestě potkali, ale také naše putování a především to, že jawa šest tisíc kilometrů zvládla. Dokument doprovodíme přednáškami,“ prozradil Kaleta.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám