Článek
Takové trendy vykazují čísla zveřejněná agenturou CzechTourism a Pražskou informační službou. Kromě Rusů ubylo v první půli tohoto roku i Francouzů, Španělů či Britů. Snad jediní, kdo by mohli mít z úbytku turistů radost, jsou lidé žijící v centru, kteří si stěžují na permanentní hluk a mumraj v ulicích.
„Je jasné, že povyk v noci nedělají jenom turisté, ale i místní lidé, studenti, bývají tu také různé firemní oslavy. Nevím, jestli se to zlepší, když budou víc jezdit bujaří Poláci a Němci,“ podotkl šestapadesátiletý Jiří z Prahy 1 na vývoj turistiky.
Omezení, nebo raději lákadla?
Celkem letos do Prahy za prvních šest měsíců přicestovalo 2,6 miliónu zahraničních turistů, což je téměř o 60 tisíc méně než vloni. Ačkoli by se snížení počtu turistů mohlo líbit například radnici centrální Prahy, která se snaží zajistit v lokalitě více klidu omezováním noční zábavy, turistické agentury či hoteliéři se snaží o opak a Prahu chtějí pro turisty zatraktivnit.
„Těmto opatřením rozumíme a informujeme o nich také v našich turistických infocentrech. Prakticky však nelze návštěvníky Prahy donutit k tomu, aby v nočních hodinách nerušili obyvatele centra města,“ komentovala opatření mluvčí Pražské informační služby Kateřina Bártová.
Že se do české metropole jezdí i za nočním životem, potvrdila mladá turistka. „V Praze se mi líbí volnost, nesvázanost, jak to tady žije, kluby, hospůdky na chodnících. Turisté se přijedou bavit, nejen se dívat na historické památky. Takhle to funguje i v jiných evropských metropolích. Proto lidé jezdí do velkých měst,“ mínila dívka z Nizozemska Ethel.
Zda a jak se projeví plánovaná omezení Prahy 1 na úbytku turistů, se ukáže až časem. Nyní se podle agentury CzechTourism projevuje spíš změna skladby hostů.
„Zkrátil se počet přenocování návštěvníků v Praze. Dá se to připisovat poklesu ruských turistů, kteří mají nadprůměrnou délku pobytu, kolem pěti dní. Ruské turisty ale nahrazují ostatní národy, především z Číny a Jižní Koreje, které tady ale pobývají kratší dobu,“ vysvětlila mluvčí agentury Kristína Pauková.
„Omezení v centru by se turistů neměla výrazně dotknout. Ti, kteří sem přijíždějí za zábavou, si ji bez problémů najdou i mimo hranice Prahy 1. Naopak to může být vnímáno pozitivně ostatními skupinami turistů, kteří jedou do Prahy třeba na romantický pobyt nebo s dětmi,“ domnívá se Pauková, podle níž se na vytvoření lákavé pražské image chystá velká kampaň zaměřená na vzdálené a strategicky významné zahraniční trhy, jako jsou USA, Čína, Jižní Korea či Rusko.
Může se Vám hodit na službě Firmy.cz:
„Kampaň se objeví i na významných evropských trzích, jako jsou Německo či Skandinávie,“ dodala mluvčí agentury. Prahu i celou republiku chce agentura také představit například jako zemi živoucích tradic a příběhů nebo ji ukázat prostřednictvím natáčených snímků jako zajímavou filmařskou destinaci.