Článek
O prvcích a vybavení letadel, které jsou pro bezpečnost zásadní, ale široké veřejnosti prakticky neznámé, informoval server Daily Mail.
Očka na křídlech
Většina letadel má na křídlech namontovaná dvě malá žlutá očka, která hrají důležitou roli v případě nouzového přistání na vodě.
Očka slouží k zajištění záchranných člunů a mají také pomoci v případě evakuace přes křídlo, které by bylo mokré a kluzké. Provaz provlečený očky by tak nejen držel záchranný člun, ale také by pasažérům pomáhal s udržením se na potenciálně mokrém a kluzkém křídle letadla.
Trojúhelníky v kabině
Všimli jste si někdy na stěně letadla malých černých trojúhelníků? Označují polohu křídel a posádka je využívá v případě, že je potřebuje zkontrolovat.
It's probably time you found out the meaning behind those black triangles above your seat on airplanes 😳😳 I had no idea... check comments 👇👇
Posted by Sharing is Caring on Sunday, December 15, 2024
Pilot kupříkladu může chtít manuálně zrevidovat polohu lamel nebo vztlakových klapek před startem letadla.
Otvory v okénkách
Malý otvor v dolní části okénka, ač na první pohled utěsněný, může na leckoho působit trochu znepokojivým dojmem. Okénka v komerčních letadlech jsou obvykle tvořená ze tří vrstev speciálního skla a plastu – vnější, střední a vnitřní.

Maličký otvor se nachází v prostřední ze tří tabulí, které tvoří okénko letadla.
Vnitřní plastová vrstva slouží k tomu, aby se cestující nedostali k prostřední a vnější skleněné tabuli. Viditelný otvor se nachází ve střední vrstvě, kterou od vnější skleněné tabule odděluje vzduchová mezera. Dírka pomáhá vyrovnávat rozdíly tlaku a směřuje jej především na vnější sklo.
I kdyby tak tlak poškodil vnější skleněný panel, prostřední je dostatečně silný, aby tlak udržel, než dojde ke změně letové hladiny a tím i vyřešení problému.
Madla u nouzových východů
Držadla po obou stranách nouzových východů slouží především pro bezpečnost posádky. Když totiž dojde na bezpečnostní evakuaci, obvykle nastane panika a pasažéři by mohli letušku či stevarda, kteří koordinují evakuaci, omylem vystrčit z letadla.

Madla vedle nouzových východů jsou primárně určena pro bezpečnost palubní posádky.
Díky rukojeti je palubní personál stabilnější a může v případě potřeby pomáhat bezpečně ven cestujícím.
Sekera
V kokpitu bývá z bezpečnostních důvodů umístěna tzv. havarijní sekera. Pokud by v letadle vznikl požár, který by nebyl na povrchu, pomáhá k odstranění panelů a odkrytí epicentra problému, jež by následně mohlo být uhašeno.
Popelníky
Kouření je sice v letadlech už dlouho přísně zakázáno, přesto se občas najde hříšník, který si není vědom faktu, že toalety jsou vybaveny velmi citlivými detektory kouře.

Popelník v letadle rozhodně nevybízí ke kouření, jedná se čistě o bezpečnostní výbavu v případě vážného porušení pravidel letecké přepravy.
Pokud tedy cestující poruší pravidla a tím ohrozí sebe i všechny ostatní pasažéry, posádka se o tom okamžitě dozví a popelník vedle záchodů slouží k bezpečné likvidaci cigarety.