Článek
IATA návrh o volných prostředních sedadlech neschvaluje. Dodržování tak drakonického sociálního odstupu by vedlo k nárůstu cen letenek o zhruba 43 až 54 procent, aby se aerolinkám vůbec vyplatilo létat. Taková opatření by navíc od základů změnila model, na kterém letectví funguje, a samotná kapacita strojů by byla silně nevyužitá.
Mezinárodní turistika letos může klesnout až o 80 procent
Namísto vynechání sedadel navrhuje IATA zavést vhodné zakrytí obličeje pro pasažéry a pro posádku masky. Asociace v prohlášení dodala, že dalšími opatřeními by mohlo být měření teploty naprosto všech lidí, kteří se na letišti pohybují, tedy cestujících, zaměstnanců technického provozu i aerolinek. Mohl by se také omezit pohyb na palubě nebo zavést pravidelnější a důkladnější úklid kabiny.
Riziko přenosu je nízké
Přenos viru je na palubě podle IATA i bez případných opatření nízký. Asociace při tom poukazuje na lednový let z Číny do Kanady, kde jeden z cestujících vykazoval symptomy nemoci covid-19 a nikdo z 350 lidí na palubě se nenakazil. Data z ledna až března údajně odhalila jen tři případy, kdy se koronavirus přenesl z cestujících na členy posádky. Další čtyři případy pak byly z pilota na pilota.
S prázdnými prostředními sedačkami létat nebudeme, řekl šéf aerolinek Ryanair
IATA menší riziko přenosu na palubě letadla vysvětluje mimo jiné tím, že cestující sedí směrem dopředu a opěradlo poskytuje jakousi bariéru. Dalším činitelem je také vzduch cirkulující od stropu k zemi, výhodou jsou také modernější filtry v novějších strojích.
„Bezpečnost pasažérů a posádky je prvořadá. Letecký průmysl spolupracuje s vládami, abychom mohli létání restartovat v momentě, kdy to bezpečně půjde. Důkazy naznačují, že riziko přenosu viru na palubě je nízké,“ doplnil šéf IATA Alexandre de Juniac. „Přijmeme navíc opatření, jako nošení roušek,“ uvedl s tím, že cílem je učinit z palub letadel ještě bezpečnější prostředí než dosud.