Článek
Analytik Adrian Young z To70 uvedl, že ačkoli množství komerčních letů začalo v minulém roce opět narůstat a pomalu se vracet k číslům z předpandemického roku 2019, nebyl zaznamenán nárůst nehodovosti.
„I přes náročné léto, kdy se letiště potýkala s problémy s kapacitou a dlouhými frontami na terminálech, nevedla obnova osobní dopravy k vyššímu množství nehod,“ cituje server Independent Younga. Podle něj byl loňský průměr lepší než v posledních 10 letech.
Zmíněných 178 mrtvých při leteckých neštěstích zhruba odpovídá průměrnému počtu lidí, kteří celosvětově přijdou o život při autonehodách za pouhou hodinu a čtvrt. Na silnicích podle OSN ročně zahyne 1,3 milionu lidí a jde o nejčastější příčinu úmrtí osob mezi pěti až 29 lety.
Řada nehod bez fatálních následků
Nejvíce životů si v loňském roce vyžádalo letecké neštěstí společnosti China Eastern Airlines, k němuž došlo v březnu. Letadlo se takřka kolmo zřítilo k zemi. Všech 132 lidí na palubě včetně posádky zahynulo.
K druhé význačné nehodě došlo na konci května v Nepálu; vyžádala si 22 životů. Šlo už o dvanácté fatální neštěstí, k němuž v zemi během uplynulých dvanácti let došlo, připomíná Independent. Dvojciferný počet obětí (19) si pak vyžádala ještě nehoda v Tanzanii, kdy letadlo společnosti Precision Air ztroskotalo na Viktoriině jezeře.
Během uplynulého roku došlo i k dalším nehodám, kromě zmiňovaných šesti však neměly fatální následky. Často šlo o technické problémy, které se odehrály na zemi, konkrétně v rámci handlingu, tedy například při nakládání zavazadel. Podle Younga může být na vině pandemie, během níž personál lehce vyšel ze cviku. „Do budoucna bychom měli na vývoj bedlivě dohlížet, aby se v civilním letectví nezačala objevovat nová rizika,“ uzavřel Young.