Článek
Představa prodlouženého víkendu v Římě, Barceloně či jiné evropské metropoli asi není cizí většině lidí. Co ale pouhý den? Něco takového podniká 37letá Britka Monica Scottová, která tímto způsobem navštívila třeba Milán, Bergamo, Lisabon, Amsterdam, nebo dokonce Reykjavík.
„Lidé jsou vždy překvapení, že mají doopravdy pocit, jako by byli na dovolené,“ svěřila se Scottová serveru BBC.
Britka, která pracuje jako travel bloggerka na plný úvazek, tvrdí, že k ní koncept extrémních jednodenních výletů přišel poměrně náhodou. „Poprvé jsem to zažila v Irsku, kde jsem měla klienty. Obvykle jsem se objevila na hodinové či dvouhodinové schůzce a pak jsem jela domů. Uvědomila jsem si, že bych se mohla zdržet a strávit na místě celý den,“ popsala Scottová.
Ta posléze objevila na Facebooku množství skupin, kde se podobně smýšlející cestovatelé shromažďují a vyměňují si tipy. To ji inspirovala k tomu, aby jednodenní výlety začala ve svém volnu podnikat i ona.
„Existuje studie, podle které se nejpamátnější vzpomínky z dovolené utvářejí během prvních dvou dní. Když jsem se nad tím zamyslela, musím souhlasit. Řada nejlepších věcí se stane, když dorazíte,“ míní Britka a vysvětluje, že obvykle do destinace přijede na snídani, během dne se snaží do itineráře napěchovat co nejvíc aktivit a večer či v noci letí domů. „Je to intenzivní, rušný a šílený den,“ konstatuje.
Strávil noc v Praze
To 18letý student Luka Chijiutomi-Ghosh z Cardiffu dotáhl „rychlovýlety“ ještě o kus dál. Vše pro něj začalo jednoho Štědrého večera, kdy našel zpáteční letenky do Prahy za pouhých 15 liber (zhruba 450 korun). Mělo to jediný háček – do českého hlavního města měl přiletět v devět večer a v devět ráno už byl zpáteční let.
„Rozhodl jsem se k tomu přistoupit tak, že budu ve dne spát a pak si v noci projdu město,“ vysvětlil a doplnil, že k průzkumu české metropole mu stačilo pouhých šest hodin.
Když byl o pár týdnů později na výletě v Paříži, rozhodl se vyzkoušet, kolik okolních zemí stihne během jediného dne procestovat vlakem. „Jel jsem do Lucemburska, Bruselu a Amsterdamu a pak jsem se vrátil do Paříže. To vše jsem stihnul za jediný den,“ popsal. Stejný čas by prý strávil i výletováním po Británii.
Lidé vždy říkají, že by si přáli navštívit třeba Paříž nebo Řím, ale nemají na to peníze nebo čas. Takhle to mohou podniknout.
Chijiutomi-Ghosh i Scottová se shodují, že extrémní jednodenní výlety jsou přívětivé k peněžence, protože není třeba si hledat ubytování, a navíc nevyžadují několik dní. Výletníci tak mohou jednou cestou rozbít rutinu a mentálně si odpočinout. „Lidé vždy říkají, že by si přáli navštívit třeba Paříž nebo Řím, ale nemají na to peníze nebo čas. Takhle to mohou podniknout,“ tvrdí Scottová.
Kritika kvůli životnímu prostředí
Přestože si extrémní jednodenní výlety získávají mezi některými cestovateli oblibu, zároveň jsou kritizovány za dopady na životní prostředí. Létání je podle BBC zodpovědné za 2,4 procenta vyprodukovaných skleníkových plynů, které ohřívají atmosféru a přispívají tak k oteplování klimatu.
Chijiutomi-Ghosh i Scottová jsou si tohoto problému vědomi. „Jestliže lidé využívají více letů a aerolinky tak musí více letů vypravit, je to negativní dopad. Ale řada lidí vyráží na extrémní jednodenní výlety zkrátka proto, že si nemohou delší prázdniny finančně dovolit anebo nemají čas. Není podle mě férové říct, že jeden člověk si volno zaslouží víc než ten druhý jenom proto, že jede na delší dobu,“ míní Scottová.
Podle Chijiutomi-Ghoshe by se letadla stejně vypravila, ať už by byla vyprodaná všechna sedadla, či nikoliv. „Často navíc můžete využít i jiné způsoby dopravy. Já například navštívil tři města během jednoho výletu a nevyužil jsem jediný let,“ uvádí student.
Při plánování jednodenních výletů je klíčový výběr destinací, ideální je maximálně dvouhodinová cesta letadlem. „Jakmile to překročíte, je to jen dlouhý den na cestách,“ konstatuje Scottová.