Článek
Kapitáni letadel sedí vlevo, podobně jako řidiči osobních vozidel v mnoha zemích. „Dřívější letiště byla navržena tak, aby mohla letadla zastavit před terminálem a nechat vystoupit cestující. Bylo proto užitečné, že kapitán seděl vlevo a viděl tak vzdálenost mezi budovou a křídlem,“ uvedl bývalý pilot amerického vojenského letectva Jim Gordon na portálu Quora.com. Nicméně některá letadla měla dveře pro nástup i z pravé strany, ale z logiky věci se používaly více ty vlevo.
Z bezpečnostních i čište logistických důvodů se poté protilehlá strana začala používat pro nakládku či vykládku zavazadel, doplnění paliva a další činnosti,“ uvádí Independent. Existují ovšem i výjimečné případy, kdy lze nastupovat do letadla i z jeho pravé strany. Většina dnešních společností ovšem používá ustálenou levou stranu.
Chodilo se z levoboku
Podle pilota Andrewa Stagga tato tradice ale sahá ještě dál, a to k námořnictví, kde se tradičně k nástupu užíval levobok. Tento zvyk pak přirozeně přešel i do letectví.
„Většina konstruktérů letadel z toho vychází. Pokud se bavíme o větších letounech, které mají dvoje přední a dvoje zadní dveře, nakládání zavazadel nebo doplnění cateringu dělají pravé dveře nepraktickými k nástupu,“ tvrdí Stagg. Takto to má nastavena drtivá většina letadel.
Obě z verzí potvrzuje také letový dispečer Adrian Young. Podle něj má nástup vlevo skutečně původ u zaoceánských parníků, ale důvodem je rovněž to, že kapitáni letadla seděli vždy vlevo a bylo pro ně tudíž jednodušší kontrolovat parkování u budovy terminálu — druhý pilot měl totiž po přistání jiné povinnosti. Trend nástupů zleva se poté upevnil, když byly zavedeny takzvané choboty či rukávy, které jsou i dnes navrženy právě pro nástup zleva.