Hlavní obsah

Před rokem se otevřel nejdelší tunel na světě

Přesně před rokem, tedy 1. června 2016, byl oficiálně otevřen nejdelší tunel světa. Gotthardský úpatní tunel ve Švýcarsku překonal o více než tři kilometry předešlého rekordmana, kterým byl Seikan mezi japonskými ostrovy Honšú a Hokkaidó, a se svými 57,1 kilometru se stal šampiónem. Oficiální provoz ve švýcarském tunelu byl zahájen až v prosinci loňského roku. Přinášíme některá fakta o této stavbě.

Foto: Profimedia.cz

Do oficiálního provozu vstoupil tunel až v prosinci 2016.

Článek

Švýcarsko je zemí tunelů. Už v minulosti se tu nacházel jeden, jenž byl rekordmanem své doby. Jedná se o starý Gotthardský tunel vybudovaný už koncem 19. století, měřící 15 kilometrů. Ten byl využíván především do doby, než se otevřela jeho modernější verze, jejíž úctyhodná délka je přibližně stejná jako cesta z Příbrami do Prahy.

Gotthardský úpatní tunel je současně i nejhlubším tunelem světa. Jelikož vede skrze úpatí hlavního hřebenu, vyhýbá se složitému stoupání do výšek. V některých místech je proto i 2300 metrů pod vrcholem hory Piz Vatgira, která je součástí Gotthardského masivu.

Více horniny než v pyramidě

Kromě toho, že Švýcaři tunel označují za svou pýchu a celý si ho financovali sami, má především praktické využití. „Cesta mezi Curychem a Milánem se díky němu zkrátila o zhruba 45 minut. Do roku 2020 by se měl na trase navíc otevřít další tunel a výsledná doba se smrskne ještě o pět minut,“ uvedl pro Novinky loni krátce po otevření jeden z koordinátorů projektu.

Myšlenka na zbudování tunelu pochází už ze 40. let minulého století, Švýcaři ho schválili v několika referendech. Samotná výstavba začala až v roce 1999. O historii i průběhu stavby se zájemci mohou dozvědět více v informačním středisku, které se nachází při severním vstupu do tunelu u obce Erstfeld.

Při ražbě tunelu muselo na 2500 horníků, z nichž devět přišlo o život, odstranit na 13 miliónů krychlových metrů horniny, což je například pětkrát více, než je obsah Cheopsovy pyramidy, té největší a nejslavnější v Egyptě.

Oficiální provoz v tunelu začal 11. prosince 2016 a podle prvních výpočtů ho využívá asi 9000 lidí denně. Vlaky v něm navíc jezdí nebývale rychle, někdy až 270 kilometrů za hodinu, cesta obvykle zabere kolem 20 minut.

Výběr článků

Načítám