Hlavní obsah

Před 80 lety měl let do Indie dvacet mezipřistání

Novinky, Lucie Poštolková

Evropská letecká doprava si letos připomíná 80. let od zahájení provozu na první pravidelné lince mezi starým kontinentem a Indií. V té souvislosti je velmi zajímavé podívat se, za jakých podmínek cestovali lidé letadlem ve 30. letech minulého století a jak cestují dnes. Osobní letecká doprava za tu dobu urazila vskutku obrovský kus cesty.

Článek

Provoz první pravidelné osobní letecké linky mezi Evropou a Dillí zahájila společnost British Airways v roce 1930. Zkušební let se však uskutečnil již na konci prosince 1929. Plně obsazené letadlo Armstrong Whitworth 154 Argossy vzlétlo z tehdejšího hlavního londýnského letiště Croydon 23. prosince 1929.

Na palubě byli tři členové posádky a 17 cestujících. Mezi nimi i tehdejší britský ministr letectví, Sir Samuel Hoare. Letadlo bylo schopno dosáhnout maximální rychlosti 206 km/h s maximálním doletem 845 km.

Cestovali také vlakem

Není proto divu, že cesta na Střední Východ byla nejen velmi dobrodružná, ale také strastiplná. Trvala celých sedm dnů a zahrnovala 20 mezipřistání. Třikrát se měnilo letadlo a kus cesty museli cestující absolvovat dokonce vlakem. Přes noc se z technických a bezpečnostních důvodů nelétalo, nocovalo se tedy v hotelích podél trasy.

Letadlo s cestujícími zamířilo nejprve do Paříže a odtud do švýcarské Basileje. Fašistická Itálie však nepovolila letadlu Spojeného království přelet nad svým územím. Cestující proto museli nasednout do vlaku a cestu do Janova absolvovat po kolejích.

Odtud letadlem typu Short Calcutta Flying Boat, které sice dokázalo plout po vodě, ale nebylo schopno letět rychleji než 190 km/h, zamířili do Říma, poté do Neapole, na Korfu, do Athén, na Krétu, do Tobrúku a Alexandrie.

Poslední část cesty byla operována letadlem DH 66 Hercules. Zahrnovala zastávky ve městech Gaza, Rutbah Wells, Bagdad, Basra, Bushire, Lingeh, Jask, Gwadar, Karáčí a Jodphur. Po sedmi dlouhých dnech letadlo konečně přistálo na letišti v Dillí. V každém z měst, ve kterém absolvovalo mezipřistání, se natankovalo palivo, vyložili cestující, kteří neletěli do konečné destinace, popřípadě přibrali noví. Do Dillí dorazil stroj DH 66 Hercules plný. Na palubě nesl 15 cestujících.

Cesta do Indie byla ve 30. letech minulého století exkluzívní záležitostí také z pohledu ceny letenek. Mohli si ji dovolit jen ti nejbohatší. Jednosměrná letenka stála, přepočteno dnešní hodnotou peněz, přes šest tisíc liber, tedy neuvěřitelných 180 tisíc korun.

Dnes létá společnost British Airways z Londýna do celkem pěti indických měst. Kromě Dillí má ve svém letovém řádu také Bombaj, Bangalore, Hyderabad a Madras. Let z londýnského letiště Heathrow do Nového Dillí trvá ani ne 10 hodin a je operován zcela novými a super moderními letadly Boeing 777-300ER, která letí rychlostí až 900 km/h a ve čtyřech cestovních třídách pojmou 297 cestujících.

Tento vzdušný obr měří na délku téměř 74 metrů (je tedy dokonce o něco málo delší než Super Jumbo A380) a rozpětí křídel má 64 metrů. Bez mezipřistání je letadlo schopno uletět až 14 500 km. Jen pro srovnání, stroj typu DH 66 Hercules, kterým byla v roce 1929 operována poslední část zkušebního letu na lince Londýn – Dillí, měřil něco málo přes 17 metrů, rozpětí křídel měl 24 metrů a maximální dolet 845 km při maximální rychlosti 208 km/h.

Také dnešní cena letenky je nepoměrně nižší, než byla před 80 lety. Poletíte-li z Prahy přes Londýn, přijde vás zpáteční letenka na 19 500 Kč.

Související témata:

Související články

Tipy, jak přežít cestu letadlem

V tuto dobu má většina lidí jasný cíl své dovolené a než si začne užívat, čeká ho dlouhá cesta. A někdo se už vrátil, ale na přesuny mezi destinacemi...

Výběr článků

Načítám