Článek
"Praha prožívá hotelový boom. Přicházejí nové nadnárodní řetězce a vzrůstá konkurence. Hotely se musí snažit o přízeň hostů, poskytovat lepší služby. V Praze je kolem 32 pětihvězdičkových hotelů. Luxusní služby ovšem nabízí jen asi sedm z nich," tvrdí generální ředitel pražského hotelu Le Palais Prague Jiří Gajdošík. Jeho hotel se stal letos vítězem mezinárodní soutěže World Travel Award v kategorii Czech Republic's Leading Boutique Hotel.
Butikové hotely mají být jakýmsi protikladem sice luxusním, ale unifikovaným řetězcům, které nabízejí stejný prostor po celém světě. Hoteliéři svěřují výzdobu pokojů designérům, kteří nešetří fantazií. Místnosti jsou mnohdy originálem, kvůli němuž si klienti ubytování objednávají. Služby jako WiFi internet, satelitní televize, nebo fitness a sauna jsou nabízeny často zcela zdarma.
:.Pražský Hotel Yasmin foto: ČTK/Zbyněk Stanislav
"Určitá klientela si cíleně vybírá designové hotely. Je to jakási výhoda proti řetězcům, které mají stejné zařízení," uvedla marketingová manažerka pražského hotelu Yasmin Kristýna Lindovská. Nedávno otevřené zařízení má v názvu přívlastek "designový".
Veškerý nábytek a vybavení bylo vyrobeno pro hotel na míru designovým studiem. Zaručuje originální, jedinečný interiér. "Design je důvod, proč si lidé vybírají náš hotel. Zejména pro obchodní klientelu jde o přitažlivý prvek," uvedla.
Konkurence designových hotelů v Praze podle ní zatím není příliš velká, i když nové moderní stavby preferují jednoduchý minimalistický styl. V Praze se do této kategorie řadí například komorní čtyřhvězdičkový hotel Josef poblíž Staroměstského náměstí, který navrhlo londýnské studio architektky Evy Jiřičné.
:.Pokoj v hotelu Le Palais v Praze Foto: archív hotel Le Palais
Kouzlo butikových hotelů spočívá v osobním přístupu
Nachází se v historickém středu Prahy a v jeho okolí jsou ministerstva, sídla bank a administrativních center. Jeho klienti se ovšem mohou těšit z útulné zahrady a velmi klidného prostředí.
"Kouzlo butikových hotelů spočívá v osobním přístupu ke každému hostovi. Někteří klienti k nám jezdí pravidelně i několikrát ročně," uvedl Gajdošík. Součástí služeb v tomto hotelu jsou luxusní relaxační programy. Takzvané spa, nebo wellness služby jsou velmi módním oživením hotelové nabídky. Renesanci v této souvislosti prožívají atraktivní lázeňské domy, nebo zámky, jenž také aspirují na označení "butikové hotely".
:. Pražský Hotel Yasmin foto: ČTK/Zbyněk Stanislav
Vznikají rovněž v historických centrech měst díky rekonstrukcím budov s bohatou historií. Chlubí se architekty a designéry, kteří se na obnovení budov podílejí. Interiér se tam stylizuje do určité doby, které odpovídá hotelové vybavení i doplňky.
"Využíváme faktu, že budova hotelu je jedním z nejzajímavějších příkladů Belle Époque architektury v Praze. Celá rekonstrukce se vedla v tomto stylu. Veškeré zařízení se konzultovalo s designérkou Veronikou Jurkowitsch. Do roku 1898 žil v domě i známý malíř Luděk Marold, po kterém se zde zachovaly překrásné fresky, a část hotelu je proto památkově chráněna," vysvětlil přednosti hotelu Gajdošík.
:. Pražský hotel Le Palais Prague foto: ČTK/Kamaryt Michal
Velkým hitem jsou butikové hotely také ve světě. Ne vždy jde jen o dokonalý design. Výsledkem návrhářské tvorby může být také kýč, který však zaujme originalitou. Spíše než klidné místo pro spaní vyhledávají mnozí klienti v hotelu zážitek, který jim pobyt oživí.