Hlavní obsah

Pražané se dostanou přes Vltavu lodí, metropole obnovila vodní cestu

Právo, Jana Šprunková
PRAHA

V pravé poledne začnou v pátek fungovat dvě nové „vodní“ linky, které propojí nábřeží s několika pražskými ostrovy v centru města. Pražané tak mají další možnost, jak se dostat na druhý vltavský břeh, aniž by museli jet tramvají. O provoz lodí Alka pro jedenáct osob a Blanice, na jejíž palubu se vejde padesát pasažérů, se bude starat První všeobecná člunovací společnost.

Článek

Od břehů budou lodi odrážet každý den v osm ráno a hladinu vltavské vody budou brázdit do osmi večer, a to až do konce října.

Mezi mostem Legií a Jiráskovým mostem

Linka P4 bude jezdit ve dvacetiminutových intervalech mezi mostem Legií a Jiráskovým mostem. Vyjíždět bude z přístaviště Národní divadlo-Hollar přístupného ze Smetanova nábřeží, první zastávkou bude Střelecký ostrov, dále pak Žofín a posléze přístaviště Dětský ostrov, poblíž lávky na Janáčkově nábřeží.

Tato vodní cesta není žádnou novinkou, fungovala již v polovině minulého století pod názvem Želva a jezdívalo se na ní za korunu. „Chceme tuto tradici obnovit,“ řekl před pár měsíci starosta Prahy 1 Petr Hejma (ODS).

Jiráskův most - botel Admirál - Výtoň

Druhá linka P5 bude pendlovat v oblasti za Šítkovským jezem a Podolím. Vyjíždět bude z přístaviště pod Jiráskovým mostem, odtud popluje k botelu Admirál, dále na Výtoň a pak zamíří na Císařskou louku. Na této trase budou jezdit lodě po třiceti minutách.

O zavedení dvou „vodních“ linek se zasadily kromě radnice Prahy 1 i Praha 2 a 5, které se budou společně s hlavním městem podílet i na financování jejich provozu. Předpokládá se, že měsíčně přijde tato doprava na 350 tisíc korun.

„Jelikož jsou linky zařazeny do systému pražské integrované dopravy, stejně jako na ostatních přívozech lze použít jen přestupní jízdenky. Základní jízdné je tedy 26 korun, uznávány jsou také předplatní jízdenky, nikoli však lístky prostřednictvím SMS zpráv,“ konstatoval Filip Drápal, mluvčí společnosti Ropid, která je organizátorem pražské dopravy.

Jízdní kola a kočárky budou lodi přepravovat zadarmo. Pražské přívozy jsou u lidí stále oblíbenějším dopravním spojením a podle Drápala už zaujaly pevné místo v systému pražské integrované dopravy. Přívoz mezi Zámky a Sedlecí přepraví průměrně každý pracovní den okolo 150 lidí a padesát jízdních kol.

Podbaba - Podhoří a Zlíchov - Dvorce - Žluté lázně

Na trase Podbaba a Podhoří je frmol větší, denně se po vodě dostane na druhý břeh až 450 pasažérů. „Tento přívoz se již blíží k hranici svých kapacitních možností, a proto se uvažuje o pořízení rozměrnějšího plavidla,“ uvedl Drápal.

Nejmladší a zároveň bezbariérový přívoz v nové atraktivnější trase Zlíchov, Dvorce a Žluté lázně využívají každý den zhruba tři stovky cestujících. „O víkendech je proti pracovním dnům zájem o přívozy asi tak o pětinu vyšší,“ konstatoval Drápal. Valná část přepravovaných, okolo čtyř pětin, jezdí na předplatní časové jízdenky.

Související témata:

Související články

Procházka po pražských ostrovech

Během staletí některé z nich zanikly, jiné vytvořily lidské ruce. Ještě na začátku dvacátého století je spíš než mosty spojovaly s metropolí přívozy, kterých...

Výběr článků

Načítám