Článek
Přestože v rámci EU neexistuje žádné nařízení platné pro celou pětadvacítku, při cestách do zahraničí by si měl řidič uvědomit, že v některých zemích ho za absenci zimního obutí včetně nedostatečného profilu může čekat nemalá pokuta.
K povinnému používání obutí se zimním vzorkem přistoupily především severské země a pobaltské státy. V Norsku platí tato povinnost od 1. listopadu do 31. března. Sousední Švédsko vyžaduje zimní pneumatiky až od 1. prosince. Přičemž u obou států tato povinnost paradoxně neplatí pro v zahraničí zaregistrované vozy.
Ve Finsku řidiči musí užít zimní vzorek od 1. prosince do 28. února a toto nařízení platí pro všechny vozy pohybující se na komunikacích. Další termíny v některých zemích jsou: Estonsko a Lotyšsko 1. prosince až 28. února, Litva pak 1. listopadu až 1. dubna. Závazné používání zimních pneumatik platí také ve Slovinsku v období 15. listopadu až 15. března. Kromě těchto zemí však v rámci Evropy existují také státy, kde povinnost mít obuté zimní pneumatiky platí jen na určitých vybraných silnicích (například Německo, Rakousko, Švýcarsko, Itálie, Francie a Lichtenštejnsko). U výše dvou jmenovaných skupin států ještě existuje možnost, že jsou v určených případech předepsány dokonce sněhové řetězy.
Škola smyku
Zajímavé je, že například švédský adept řidičského průkazu musí absolvovat sérii lekcí jízdy na náledí a sněhu, v regionálním provozu jezdí i těžké kamióny na zimních pneumatikách, na parkovištích jsou stojany se zdrojem elektrického proudu pro předehřátí vozidla, silnice se nesypou, ale jen upravují ozubenými radlicemi pruhů (posyp najdeme jen výjimečně ve strmých stoupáních), používání pneumatik s hroty je povoleno, ale vozovky nejsou nijak zničené, vozidlo se špatně seřízeným osvětlením nepotkáte...
Naše doporučení: Vyzkoušejte si jízdu na sněhu a ledě na některém z našich polygonů - například v Mostě.
Ve zbylých státech EU v současné době neexistují žádná pravidla, která by nutila řidiče používáním zimního obutí zvyšovat bezpečnost v provozu. Přesto odborníci při cestách například do Polska či Dánska nedoporučují spoléhat na letní vzorek. Naše doporučení: Než vyjedeme v zimě do zahraničí, informujme se v některém z autoklubů (ÚAMK, ACA) na podmínky zimního provozu v zemích, které hodláme projet.