Článek
Nejnebezpečnější most na Sibiři
Nejnebezpečnější most na světě podle magazínu LiveLeak.com je 570 metrů dlouhý a nachází se v Rusku. Vede přes řeku Vitim na Sibiři ve výšce 15 metrů nad hladinou. Jde o starý železniční most, který není spojen pražci a nemá ani zábradlí.
Viadukt Millau ve Francii
Anglický architekt Norman Foster vytvořil masivní most vyztužený kabely, aby spojil údolí řeky Tarn. Vrchol mostu dosahuje 343 metrů a proto se řadí mezi nejvyšší na světě. Protože samotná vozovka je ve výšce 270 metrů nad mořem, řidiči se poměrně často ocitnou i nad mraky.
Kabely vážící více než 1500 tun podpírají 2,414 kilometrů dlouhý most. Ačkoli je tak obrovský, samotná doba konstrukce trvala jen tři roky, a to díky využití navigačního systému GPS, montovaným prvkům a tzv. samošplhacímu bednění.
Most byl otevřen roku 2004 a konečná částka za výstavbu se vyšplhala na necelých 600 miliónů dolarů.
Pont Gustave-Flaubert v Normandii, Francie
Se stožáry vysokými 86 metrů je Pont Gustave-Flaubert nad Seinou nejvyšším výtahovým mostem v Evropě. Zvedá se vertikálně pomocí kladkového systému, ne jako například Tower Bridge, který se otevírá do stran. Celé vyzdvižení plošiny zabere asi 12 minut, což bývá tak 30 až 40krát ročně.
Most Hangzhou Bay v provincii Zhejiang, Čína
Masivní struktura mostu Hangzhou Bay kombinuje kabelové vyztužení a typické prvky dálničních mostů. Spojuje města Jiaxing a Ningbo a zároveň zkracuje cestu mezi nimi o 121 kilometrů.
Jedná se o nejdelší oceánský most na světě měřící téměř 36 kilometrů. Inženýři se při jeho stavbě museli vypořádat s extrémními podmínkami. Aby Hangzhou Bay mohl lépe čelit silnému vlnobití a tajfunům, vytvořili mu konstruktéři esovitý tvar. Do budoucna je připraven také plán na vytvoření služebního prostoru přímo uprostřed mostu. Otevřen byl roku 2008, po deseti letech plánování.
Most Oresund, Švédsko
Most Oresund překlenuje Oresundskou úžinu a spojuje Švédsko s Dánskem. Tento zázrak vynalézavosti má 7,7 kilometrů. Byl dokončen roku 2000.
Oresundský most je neuvěřitelný komplex struktur začínající kabelovými výztužemi ve Švédsku a končící jako tunel v Dánsku. Okolo vstupu do tunelu byl postaven malý umělý ostrov, aby se nedostávala dovnitř voda. Most je vybaven nejen čtyřmi pruhy pro automobily, ale má také dvě železniční tratě.