Článek
Vedení kraje už dříve připustilo, že region ve stavbě tras zaostává, a chce, aby se na vzniku stezek podílely především obce, jimž pak kraj náklady spojené s přípravou proplatí. Právě o tom jednali před pár dny v Benešově zástupci kraje se starosty a starostkami z osmnácti posázavských obcí.
„Cílem setkání byla dohoda na společném postupu, který urychlí především projektovou přípravu a poté i následnou realizaci cyklostezek,“ řekl Václav Pošmurný, odborný konzultant společnosti Posázaví, která na území turistické oblasti působí jako organizace zajišťující destinační management.
„O některých projektech se mluví skoro deset let, nyní bychom se měli začít posouvat blíže k jejich realizaci,“ dodal Pošmurný. Podle schválené koncepce má Středočeský kraj plně financovat projektovou přípravu, výstavbu a provozní údržbu dálkových páteřních cyklotras.
Vyroste několik lávek
Turistické oblasti Posázaví se dotýkají tři hlavní trasy, a to Vltavská, Greenway Praha–Vídeň a Posázavská. Na nich je však několik problematických úseků. Kraj bude muset vyřešit například u dálkové páteřní trasy č. 7 Vltavská její problematické vedení v úseku Praha–Štěchovice nebo připojení lávky pro pěší a cyklisty k železničnímu mostu mezi Skochovicemi a Měchenicemi.
„Nejvíc změn ale čeká dálkovou páteřní trasu č. 19 Posázavskou, která si kromě celkové modernizace a přeložení některých úseků vyžádá také výstavbu několika lávek přes řeku Sázavu a potok Mnichovku,“ uvedla Jaroslava Tůmová ze společnosti Posázaví.
Pokud obce vezmou přípravu cyklostezek na sebe, kraj s nimi uzavře před zahájením prací smlouvu o spolupráci, ve které se zaváže k úhradě nákladů spojených s přípravou. V případě stavby páteřních tras nemá spoluúčast obcí přesáhnout 20 procent, zbytek by měly uhradit prostředky Státního fondu dopravní infrastruktury nebo evropské dotace.