Článek
Vystavené kousky "krále kýče", jak Koonse přezdívá většina francouzského tisku, ať již jde o sošky připomínající pohádkové postavy po nafukovací kruhy ve tvaru křiklavě zbarvených želv, jsou ve Versailles vystaveny v těsné blízkosti pláten Paola Caliariho zvaného Veronese či ludvíkovských soch Giana Lorenza Berniniho.
Koonsova výstava návštěvníky spíše překvapuje
Díla jak z jiné planety jsou většinou uprostřed místností, a poutají tak na sebe pozornost jako první. Řada turistů bere vše jak na běžícím pásu, tu vyfotí královský obraz či sochu samostatně či se sebou, tu Koonsův výtvor. Jiným ale překáží, musejí do krajů místností, aby si z alespoň trochu přijatelného úhlu vyfotili to, kvůli čemu původně přišli.
"Jako pěst na oko", komentuje výstavní směs český turista Jaromír Polanský, který Versailles navštívil s chotí. Nikomu nechce brát názor na umění, ale domnívá se, že tady to nějak spolu neladí. I když by ocenil Koonsova Medvěda s policistou nebo Děti s čuníkem, a to proto, že si všiml, že nejmladším návštěvníkům se docela líbily.
Procházející Američanka s přítelkyněmi poznává bělostného Michaela Jacksona s pozlátkem, který připomíná figurku na svatebním dortu, a pokyvuje hlavou s uspokojením, že ho rychle rozpoznala. Podobně radostně zaplesá skupinka japonských turistů. Ale málokdo si uvědomí, že Jackson s opicí byl v roce 2001 vydražen v newyorské aukční síni firmy Sotheby's za 5,6 miliónu dolarů.
Samotný zakladatel zámku Ludvík XIV. byl extravagantní
Mezi Francouzi působí invaze 17 Koonsových děl vytvořených za poslední dvě desítky let rozkol. Jestliže přeptání na Jacksonovo sousoší u zaměstnanců versailleského muzea vzbuzuje s námahou potlačované útrpné úsměvy, ředitel Jean-Jacques Aillagon si mne ruce.
Při zahájení výstavy minulý týden odmítl veškerou kritiku strážců čistoty s poukazem na to, že samotný zakladatel zámku Ludvík XIV. byl hodně extravagantní a měl sklony k přehnanosti, což se prý nyní snoubí s Koonsem.
Na kritiku, že možná příliš pokročil v patolízalství vůči průměrnému vkusu dojíždějících turistů, Aillagon odpovídá, že jeho povinností je nenechat Versailles zajít prachem, neboť je to "živé místo".
Nemohl tak ani popřát sluchu asi tuctu demonstrantů, kteří při zahájení výstavy skandovali, že Koonsovy artefakty patří spíše do Disneylandu. Nebo předsedovi unie spisovatelů Arnaudu-Aaronu Upinskymu, který Koonsovu výstavu označil za svatokrádež a urážku symbolů francouzského státu a jeho umění.
Koonsova díla, která nejsou jedinými zástupci moderního umění na krátkodobých výstavách ve Versailles, budou moci turisté vidět v prostorách paláce do poloviny prosince. Zámek ve Versailles je jednou z nejnavštěvovanějších památek ve Francii. Jeho bránou projde ročně pět až 7,5 miliónu návštěvníků.