Článek
Proč nečekat?
Slevy pro první moment se dostaly prakticky na úroveň slev last minute, přitom výběr je nesrovnatelně větší. Prodej zájezdů „last minute“ se postupně vrátil k původnímu účelu, tedy skutečnému doprodeji. Last minute je proto výhodný víceméně jen pro toho, komu nezáleží, kam pojede, není náročný a je schopen o své dovolené rozhodovat v řádu dnů. Na výhodnou nabídku se pak může natrefit, zvláště pokud jde o zájezdy do zemí, které se nyní dostaly či dostanou na okraj zájmu hlavních turistických proudů.
Pokud jde o tradiční cíle v Evropě, počítejte s tím, že nabídek na poslední chvíli tam letos bude méně než kdykoliv jindy, protože se na ně soustředí poptávka miliónů turistů. Snadno se tedy může stát, že v létě nejen nenajdete zájezd za výhodnou cenu, ale že v zemi vašeho zájmu nebude už nic k mání.
Čím dříve, tím výhodněji
Kdo přijde dřív, má nejširší výběr zájezdů i největší slevy a bonusy. Vůbec největší jsou v prosinci, kdy ale zahajuji prodej jen některé cestovní kanceláře. Nejširší spektrum výhodné nabídky je tak v lednu. Slevy first minute tím u některých cestovních kanceláří končí, většinou však pokračují až do konce března, i když s každým měsícem se procentní sazby slev zmenšují.
Výhody mohou být limitované
Účelem nadpisů a plakátů je upoutat pozornost. Proto na nich najdete tu nejatraktivnější informaci. Než začnete srovnávat neřkuli kupovat, seznamte se s podmínkami, komu, kdy a jak se inzerovaná výše slevy nebo bonus poskytuje. Často se slevy za včasný nákup liší podle toho, zda jste věrným klientem nebo novým zájemcem. Věrní klienti respektive členové klubů mívají pár procent slevy navíc (respektive ti noví o pár procent méně). Nejrůznější slevy mají děti, senioři atp. U každé cestovní kanceláře je to individuální. Slevy či výhody mohou platit jen pro určité termíny nebo určité objekty, nebo dokonce „do vyčerpání“.
Vyberte si dobře
Dovolená je vzácná, těšíme se na ni a chceme si ji užít. Tvoří nezanedbatelnou položku rodinného rozpočtu i volného času. Proto se vyplatí dobře zvážit, u koho a co koupit. Všímejte si zejména:
Má cestovní kancelář aktuální pojistku? Pojištění platí pro cestovní kancelář; kupujete-li zájezd prostřednictvím cestovní agentury, je povinna zřetelně u každého zájezdu informovat o tom, která cestovní kancelář zájezd prodává. Cestovní agentury pojištěny nejsou, protože za zájezd zodpovídá cestovní kancelář a smlouva o zájezdu musí být uzavřena jejím jménem. Aktuálnost pojištění si můžete kdykoliv ověřit na webových stránkách dotyčné pojišťovny, od května i na webových stránkách ministerstva pro místní rozvoj.
Je to místo vhodné pro vaše nároky? Např. klid/noční život, blízkost pláže/východisko k výletům, exotika/evropská kultura a návyky.
Splňuje ubytovací zařízení to, co očekáváte? Čtěte popis (umístění, vybavení, služby). Platí, že na místě neobdržíte to, co vás upoutalo podle fotografie, ale to, co je v popisu (například zda má hotel výtah, zda pokoj má balkón, kam je výhled, vzdálenost od pláže). Najděte si objekt na internetu a přečtěte recenze. Berte je ale s jistou rezervou – nikdy nevíte, kdo a s jakým úmyslem je psal, takže se nespokojte s jedním ohlasem.
Nevybírejte podle optické ceny
Každý rád ušetří, ale okřídlené „nechci slevu zadarmo“ platí i v cestovním ruchu. Srovnávejte!
Všímejte si, co je obsaženo v ceně a za co budete muset doplatit. Nejen formou příplatků při uzavření smlouvy, které sečte kalkulačka, ale i na místě. Například za stravu, nápoje, lehátka, minibar, trezor, pro odlety ze zahraničního letiště i náklady na cestu plus čas včetně časové rezervy.
Cena reflektuje zpravidla také atraktivitu místa, resp. umístění ubytovacího objektu, proto srovnávejte srovnatelné a zvažte, co je pro vás výhodnější, abyste kvůli malé úspoře neměli velké zklamání. Rozhodující by měl být poměr kvalita–cena.
Co když pak nebudu moci na zájezd jet
Při koupi zájezdu s velkým předstihem nemůžete vědět, co všechno se do té doby může stát.
Některé cestovní kanceláře s tím počítají. Klientům, kteří nakoupí v době first minute, umožňují provést bezplatně eventuální změny za přesně vymezených podmínek. Není to však pravidlem, a proto si podmínky cestovní kanceláře pečlivě prostudujte.
Pokud by v době před zájezdem nastala situace vyšší moci, která cestovní kanceláři neumožní zájezd realizovat, stornuje zájezd cestovní kancelář a nabídne klientům změnu bez jakýchkoli stornopoplatků sama, aniž by se klient musel předem aktivně starat.
Pojištění pro případ storna
Na případy, že se zájezdu nebudete moci zúčastnit z osobních důvodů, je dobré myslet včas. Na bezplatné storno není nárok za žádných okolností. Stornovat účast lze samozřejmě vždycky, ale čím blíže k termínu odjezdu, tím to přijde dráž. Proto se vyplatí uvažovat o uzavření pojištění pro případ storna zájezdu. Některé cestovní kanceláře mají toto pojištění již zahrnuto do ceny zájezdu, většinou je ale nabízejí zprostředkovat na přání klienta.
Pojištění pro případ storna kryje jen storno z vážných důvodů vyjmenovaných v pojistných podmínkách. Nikdy nekryje to, že jste se rozmysleli jinak nebo že jste se rozešli s osobou, se kterou jste původně chtěli jet.
Pojištění musíte uzavřít včas
Pojištění storna nelze uzavřít až ve chvíli, kdy už víte, že se zájezdu nemůžete účastnit. Termín pro uzavření pojištění se u jednotlivých pojišťoven liší, nejvýhodnější je uzavřít je rovnou při koupi zájezdu. Je to při jedné akci, za stejnou cenu – a kryje vás okamžitě.