Hlavní obsah

Itálie: Všechny krásy lyžařského světa

Novinky, Daniel Steidler, Asociace cestovních kanceláří ČR

Itálie je lyžařský ráj. Těší se stále většímu zájmu lyžařů z celého světa a intenzivně se rozvíjí. A to jak po stránce lyžařské, týkající se modernizace lanovek a rozšiřování skiareálů, tak i po stránce služeb, infrastruktury a ubytování. Přinášíme rady, jak to funguje.

Itálie, Zdroj: Shutterstock

Článek

Ti z Vás, kteří zde byli byť jen před pár lety, budou jistojistě mile překvapeni, co vše zde čeká nového. Vezmeme-li v potaz rozsáhlost a vzájemnou propojenost lyžařských terénů, Itálie sice v tomto ohledu poněkud pokulhává za Francií, ale i v Itálii najdete důležité výjimky, když především čtyři střediska Dolomiti Superski napojená na Sella Rondu či italsko-švýcarský areál Cervinia / Zermatt patří mezi světové giganty.

Ti z Vás, kteří zde byli byť jen před pár lety, budou jistojistě mile překvapeni, co vše zde čeká nového. Vezmeme-li v potaz rozsáhlost a vzájemnou propojenost lyžařských terénů, Itálie sice v tomto ohledu poněkud pokulhává za Francií, ale i v Itálii najdete důležité výjimky, když především čtyři střediska Dolomiti Superski napojená na Sella Rondu či italsko-švýcarský areál Cervinia / Zermatt patří mezi světové giganty.

Zohledníme-li však modernost, kvalitu a typovou strukturu přepravních zařízení, pak  Itálie nad svými alpskými sousedy vede. Celá řada nejmodernějších lanovek a v průměru jen nízké procento vleků zde maximálně zrychluje a zpohodlňuje cestu vzhůru. Otevřeme-li kapitoly s názvem umělé vysněžování, upravovanost sjezdových tratí či třeba jejich bezpečnost a přehlednost značení, je Itálie absolutní světovou špičkou.

Dolomiti

Dolomiti Superski

Dolomiti Superski jsou nejrozsáhlejší lyžařskou oblastí nejen Itálie, ale i celé Evropy. Začínají téměř u brennerské dálnice českými lyžaři nadmíru oblíbenými středisky Valle Isarco a Val di Fiemme / Obereggen a končí až o mnoho desítek kilometrů dále na východě celosvětově proslulou Cortinou d'Ampezzo.

Dolomiti Superski jsou nejrozsáhlejší lyžařskou oblastí nejen Itálie, ale i celé Evropy. Začínají téměř u brennerské dálnice českými lyžaři nadmíru oblíbenými středisky Valle Isarco a Val di Fiemme / Obereggen a končí až o mnoho desítek kilometrů dále na východě celosvětově proslulou Cortinou d'Ampezzo.

Dolomiti Superski jsou nejrozsáhlejší lyžařskou oblastí nejen Itálie, ale i celé Evropy. Začínají téměř u brennerské dálnice českými lyžaři nadmíru oblíbenými středisky Valle Isarco a Val di Fiemme / Obereggen a končí až o mnoho desítek kilometrů dále na východě celosvětově proslulou Cortinou d'Ampezzo. Na straně severní je jejich teritorium ohraničeno jihotyrolskými středisky Kronplatz - Plan de Corones a Sextner Dolomiten - Alta Pusteria a na opačné straně jižní naopak ryze italskými oblastmi Civetta, Tre Valli a San Martino di Castrozza / Passo Rolle.

Dolomiti Superski jsou nejrozsáhlejší lyžařskou oblastí nejen Itálie, ale i celé Evropy. Začínají téměř u brennerské dálnice českými lyžaři nadmíru oblíbenými středisky Valle Isarco a Val di Fiemme / Obereggen a končí až o mnoho desítek kilometrů dále na východě celosvětově proslulou Cortinou d'Ampezzo. Na straně severní je jejich teritorium ohraničeno jihotyrolskými středisky Kronplatz - Plan de Corones a Sextner Dolomiten - Alta Pusteria a na opačné straně jižní naopak ryze italskými oblastmi Civetta, Tre Valli a San Martino di Castrozza / Passo Rolle.

V samém středu oblasti leží monumentální horský masív Gruppo del Sella, který je obkroužen obousměrným lyžařským okruhem Sella Ronda, pomyslnou třešničkou na „bílém" dortu propojující čtyři střediska největšího světového věhlasu - Val Gardenu / Alpe di Siusi, Alta Badii, Arabbu / Marmoladu a Val di Fassa e Carezza. Vezmeme-li v potaz místní nabídku „sjezdařskou", dojdeme až k těžko představitelnému číslu úhrnem čítajícímu na 1 175 kilometrů tratí.

Variabilita skipasů

Každý lyžař zde má na výběr z několika druhů skipasů. V některých střediscích se více než nabízí volba skipasu s celoplošnou platností a v jiných je naopak, vzhledem k poloze, finanční náročnosti i třeba rozsahu základního skiareálu, výhodnější alternativou skipas lokální, případně lyžařská permanentka kombinovaná, která umožňuje jedno- až třídenní výjezdy za hranice areálu základního.

Madesimo

Jak skipasy fungují

Skipas Dolomiti Superski je jeden jediný skipas platný ve 12 lyžařských střediscích s celkem 1175 km sjezdovek.

Lyžařská střediska nejsou mezi sebou vzájemně propojena skibusy.

  • Skipasy jsou čipové karty, které můžete mít v peněžence, turniket je přečte na vzdálenost cca 20 cm. Neodmagnetizují se ani mobilem, nesmí se propichovat
  • Skipasy pro dospělé jsou rozděleny na muže - M, a ženy - F, toto dodržujte, nebudete-li mít v případě kontroly u sebe správný skipas, může Vám být zabaven.
  • Skipasy musí být označené jménem majitele na horní lince.
  • Při ztrátě je možné skipas zablokovat. Potřebujete k tomu znát kód původního skipasu, který je na něm uveden ve tvaru 242/xxxxx nebo 243/xxxxx, proto doporučujeme si tento kód zaznamenat a pečlivě uložit.
  • Na www.dolomitisuperski.com můžete zjistit, kolik km jste za den najeli.
  • Lanovky jsou otevřeny 8:30–16:30, sledujte však aktuální čas posledního výjezdu každého vleku.
  • Mějte vždy u sebe průkaz totožnosti, předejdete tak nepříjemnostem především v případě nehody na lyžích, kterou zpravidla řeší policie.

Doporučené trasy z ČR a rady na cestu

Z Prahy je časově jasně nejkratší cestou trasa přes Rozvadov a přes Brenner; kromě poplatku za rakouskou dálniční známku (8,70 € na 10 dnů) je nutno počítat i se separátně hrazenou rakouskou částí brennerské dálnice (8,50 € jednosměrně) a dálničními poplatky na území Itálie (dle „místa sjezdu“ od 2,90 € do 7,80 € jednosměrně); alternativní trasou, vyhýbající se zpoplatněné brennerské dálnici je cesta z Č. Budějovic přes Spittal a. d. D. a Lienz, zde ovšem pro změnu s placeným průjezdem tunely Tauerntunnel a Katschbergtunnel (11 € jednosměrně).

Z Prahy je časově jasně nejkratší cestou trasa přes Rozvadov a přes Brenner; kromě poplatku za rakouskou dálniční známku (8,70 € na 10 dnů) je nutno počítat i se separátně hrazenou rakouskou částí brennerské dálnice (8,50 € jednosměrně) a dálničními poplatky na území Itálie (dle „místa sjezdu“ od 2,90 € do 7,80 € jednosměrně); alternativní trasou, vyhýbající se zpoplatněné brennerské dálnici je cesta z Č. Budějovic přes Spittal a. d. D. a Lienz, zde ovšem pro změnu s placeným průjezdem tunely Tauerntunnel a Katschbergtunnel (11 € jednosměrně).  

  V Jižním Tyrolsku (severní polovina oblasti Dolomiti Superski) zavedli povinnost mít sněhové řetězy od 15. listopadu do 15. dubna. Ale pozor - italští policisté uznávají pouze kovové typy řetězů, tekuté či látkové berou jen jako doplněk pro rozjezd vozu na sněhu či ledu. Ani podle testů německého autoklubu ADAC nejsou tekuté řetězy správnou variantou pro bezpečnou jízdu.

Madonna

Zdraví

Předložíte-li ve veřejných nemocnicích evropský průkaz zdravotního pojištění (modrá kartička od Vaší zdravotní pojišťovny v ČR), budete ošetřeni zdarma, v opačném případě musíte za ošetření zaplatit v hotovosti (max. však 65 €)

Malý slovníček

Dobré ráno / Dobrý denBuon giorno
Dobrý večerBuona sera
NazdarSalve
AhojCiao
S dovolenímPermesso
Na shledanouArrivederci
DěkujiGrazie
ProsímPrego
Nehovořím italsky.Non parlo italiano.
Nerozumím.Non capisco.

Výběr článků

Načítám