Článek
Téměř všichni majitelé a vlastníci hotelů se v průzkumu shodli, že počet ubytovacích zařízení v Praze je nadbytečný: Analýzu provedla společnost Labartt Investment, která se soustředila na čtyřhvězdičkové hotely v metropoli mimo Prahu 1.
Praha je nedostatečně propagovanou destinací
Průměrná obsazenost u sledovaných hotelů za první pololetí roku 2008 činila 65 procent, přičemž v roce 2007 to bylo 70,1 procent a za rok 2006 70,86 procent.
Další důvody poklesu lze vedle strmě se zvyšující nabídky lůžek, ochlazení světového hospodářství a příklonu movité klientely k pětihvězdičkovým hotelům hledat i v nedostatečné propagaci Prahy jako ideální turistické destinace. To potvrdilo 90 procent zástupců pražských hotelů, kteří se zúčastnili analýzy.
Polovina z oslovených hotelových manažerů očekává v dalších letech spíše pokles obsazenosti hotelu. Čtvrtina hotelových manažerů předpokládá, že jejich obsazenost v nadcházejících letech bude stagnovat na stávajících číslech a čtvrtina předpokládá, že dojde k nárůstu jejich obsazenosti.
Podíl klientů analyzovaných hotelů | |
---|---|
53,7 % | klienti cestovních kanceláří |
18,63 % | individuální hosté |
14,12 % | účastníci kongresů |
12,19 % | firemní zákazníci |
Zdroj: www.labartt.com |
Dalším problémem je zvyšující se rozdíl mezi pultovou (cena v ceníku na recepci hotelu) a realizovanou cenou za ubytování. Hodnota průměrné dosažené ceny za hotelový pokoj bez 5 % DPH a snídaně v roce 2007 v průměru činila u analyzovaných hotelů mimo Prahu 1 částku 1 607 Kč. Například cestovní kanceláře, které během turistické sezóny ubytují v oslovených hotelích nemalé počty hostů, dosahují dokonce 50 až procent slevy z oficiální pultové ceny ubytování.
Průměrná délka pobytu hosta podle průzkumu činila 2,4 dne. Mimo centrum Prahy se ubytuje průměrně 93,1 procent zahraničních hostů.