Článek
Tunely, jejichž výstavba započala v roce 1940, se nacházejí ve čtvrti Holborn. Podle Independentu jsou některé části podzemního komplexu tak prostorné, že by se do nich vešel i dvoupatrový britský autobus double-decker. Původně měly tunely sloužit jako protiletecký kryt při bombardování Londýna, ale než došlo v roce 1942 k jejich dokončení, už se nebylo před čím skrývat.
„Je to skutečné, je to emotivní,“ uvedl šéf London Tunnels Angus Murray, který chce tunely proměnit na památník bombardování, které se označuje také termínem Blitz, a to z německého slova Blitzkrieg (blesková válka). Komplex má být částečně muzeem, částečně interaktivní expozicí a zábavním prostorem.
„Naším hlavním cílem je tunely obnovit a vnést do nich opět život kvůli tomu, co pro Británii představují. Během bombardování zahynulo na 43 tisíc lidí, půjde tedy o památník, který jejich příběh připomene. Jelikož je ale prostor opravdu rozlehlý, můžeme obnovit i funkci místního baru, který bude nejhlouběji položený ve městě,“ nastínil Murray plány pro agenturu Reuters. Doplnil, že počítá s návštěvností až tři miliony lidí ročně.
Navštívil 42 muzeí za méně než 12 hodin. Pokořil tak světový rekord
Špioni i telefonní ústředna
Zajímavý je zejména další význam tunelů, v roce 1944 zde sídlila špionážní služba, v té době pro ni pracoval Ian Fleming, autor Jamese Bonda. Komplex měl spisovatele údajně inspirovat k vytvoření divize Q, která agenta s povolením zabíjet zásobovala nejrůznějšími vychytávkami a zbraněmi.
V tunelech se nacházejí také pozůstatky kantýny pro 200 lidí, kteří zde pracovali v 50. a 60. letech. V té době už komplex sloužil jako telefonní ústředna. Od 70. let je podzemí víceméně prázdné a nevyužívané.
Murray doufá, že se tunely otevřou veřejnosti buď závěrem roku 2027, nebo začátkem roku 2028. „Pokud v Londýně jedna věc opravdu funguje, je to cestovní ruch,“ uvedl.
Londýnské podzemí bude podle Murrayho zřejmě poslední takto rozsáhlou historickou atrakcí, která se v Londýně kdy otevře. „Velmi úspěšné Londýnské oko se zpřístupnilo koncem roku 1999. Od té doby se nic nového v takovém měřítku neotevřelo. Takže doufáme, že tunely budou pro Londýn benefitem,“ uzavřel.