Článek
Tunel, jehož otevření je odhadováno na rok 2029, vzniká pod Fehmarnskou úžinou. Ta se nachází mezi německým ostrovem Fehmarn a dánským ostrovem Lolland. Má jít o pohodlnější, a hlavně rychlejší alternativu k trajektům, které trasu nyní obsluhují – ročně je využijí miliony pasažérů, uvádí server CNN.
V tuto chvíli zabere cesta trajektem 45 minut, po dokončení tunelu to bude 10 minut autem a pouhých sedm minut vlakem. „Když dneska jedete z Kodaně do Hamburku, zabere vám to asi čtyři a půl hodiny. Množství lidí proto mezi oběma městy létá, v budoucnosti ale bude lepší vyrazit právě vlakem,“ uvedl již v roce 2022 technický šéf Jens Ole Kaslund ze společnosti Femern A/S, která za projekt odpovídá.
Podle serveru CNN bude tunel, jehož oficiální název zní Fehmarn Belt fixed link (Tunel pod Fehmarnskou úžinou), nejdelším kombinovaným, tedy železničním a silničním tunelem světa. Kromě přepravy cestujících usnadní i přepravu zboží. Vytvoří se totiž spojení se střední Evropou a Švédskem, které bude o 160 kilometrů kratší než v současnosti.
Začalo se kopat
Základy projektu byly položeny už v roce 2008, kdy se Dánsko a Německo na výstavbě tunelu domluvily. Kvůli dlouhému byrokratickému procesu se ale nezačalo s realizací další dekádu. Aktuálně je stavba stále spíše v začátcích, už se ovšem kope.
The Fehmarnbelt Tunnel will connect Denmark and Germany, significantly reducing travel time and boosting connectivity between the two countries. This engineering marvel will be the world's longest immersed tunnel.
— Josephine Huang (@teddy5511) June 27, 2024
Read more: [CNN](https://t.co/oi4DnWmYpc)
Tunel bude sestávat z oddělených tubusů, z nichž každý bude 217 metrů dlouhý a bude vážit 73 tisíc tun. Stavba povede po mořském dně, v nejhlubším bodě bude asi 40 metrů pod hladinou.
Některé environmentální organizace vyjádřily obavy nad tím, že tunel výrazně ovlivní životní prostředí. Dánská společnost pro ochranu přírody je přesvědčena o opaku. „Vzniknou nová místa pro podmořský život. Příroda potřebuje prostor a ten díky projektu vznikne,“ míní Michael Løvendal Kruse ze společnosti.
Doplnil, že tunel bude přínosem i pro klima. „Rychlejší cesta přes úžinu udělá z vlaků silnou konkurenci letecké dopravy. A náklad převážený po elektrifikované železnici je pro životní prostředí nejlepším řešením.“