Hlavní obsah

Pod Baltem roste nejdelší silniční a železniční tunel světa. Propojí Dánsko s Německem

Výrazně zkrátit cestu mezi Dánskem a Německem. To je cílem silničního a železničního tunelu, jenž aktuálně vzniká pod Baltským mořem a který bude po dokončení se svými 18 kilometry nejdelším svého druhu na světě. Jeden z nejrozsáhlejších infrastrukturních projektů v Evropě vyjde na více než sedm miliard eur (přes 174 miliard korun).

Foto: Profimedia.cz

Dánsko a Německo propojí nový tunel (ilustrační foto).

Článek

Tunel, jehož otevření je odhadováno na rok 2029, vzniká pod Fehmarnskou úžinou. Ta se nachází mezi německým ostrovem Fehmarn a dánským ostrovem Lolland. Má jít o pohodlnější, a hlavně rychlejší alternativu k trajektům, které trasu nyní obsluhují – ročně je využijí miliony pasažérů, uvádí server CNN.

V tuto chvíli zabere cesta trajektem 45 minut, po dokončení tunelu to bude 10 minut autem a pouhých sedm minut vlakem. „Když dneska jedete z Kodaně do Hamburku, zabere vám to asi čtyři a půl hodiny. Množství lidí proto mezi oběma městy létá, v budoucnosti ale bude lepší vyrazit právě vlakem,“ uvedl již v roce 2022 technický šéf Jens Ole Kaslund ze společnosti Femern A/S, která za projekt odpovídá.

Podle serveru CNN bude tunel, jehož oficiální název zní Fehmarn Belt fixed link (Tunel pod Fehmarnskou úžinou), nejdelším kombinovaným, tedy železničním a silničním tunelem světa. Kromě přepravy cestujících usnadní i přepravu zboží. Vytvoří se totiž spojení se střední Evropou a Švédskem, které bude o 160 kilometrů kratší než v současnosti.

Začalo se kopat

Základy projektu byly položeny už v roce 2008, kdy se Dánsko a Německo na výstavbě tunelu domluvily. Kvůli dlouhému byrokratickému procesu se ale nezačalo s realizací další dekádu. Aktuálně je stavba stále spíše v začátcích, už se ovšem kope.

Tunel bude sestávat z oddělených tubusů, z nichž každý bude 217 metrů dlouhý a bude vážit 73 tisíc tun. Stavba povede po mořském dně, v nejhlubším bodě bude asi 40 metrů pod hladinou.

Některé environmentální organizace vyjádřily obavy nad tím, že tunel výrazně ovlivní životní prostředí. Dánská společnost pro ochranu přírody je přesvědčena o opaku. „Vzniknou nová místa pro podmořský život. Příroda potřebuje prostor a ten díky projektu vznikne,“ míní Michael Løvendal Kruse ze společnosti.

Doplnil, že tunel bude přínosem i pro klima. „Rychlejší cesta přes úžinu udělá z vlaků silnou konkurenci letecké dopravy. A náklad převážený po elektrifikované železnici je pro životní prostředí nejlepším řešením.“

Osm let žije ve Skandinávii. Tamní bizarní zákony dokážou českou spisovatelku zaskočit i dnes

Cestování
Související témata:

Výběr článků

Načítám