Článek
Drtivá většina železnice se nachází ve více než 3000 metrech nad mořem. Patří tak k nejvýše položeným na planetě, přičemž Tibetem, kterému se přezdívá střecha světa, prochází i nejvýše položená trať vůbec. Podle serveru CNN mají nyní přístup k vysokorychlostním vlakům už všechny čínské provincie.
Postavit první vysokorychlostní trať v Tibetu trvalo šest let. Konstruktéři se museli vypořádat s náročným terénem, železnice proto prochází 47 tunely a přes 121 mostů včetně zmíněného rekordního. Náklady na konstrukci byly vyčísleny na 36,6 miliard jüanů, tedy více než 121 miliard korun.
A Fuxing bullet train debuts on the Qinghai-Tibet Plateau on June 25, covering all 31 mainland provinces. The Lhasa-Nyingchi railway is China's first electrified railroad operating on the plateau region. 😍#AmazingChina #bullettrain #Chinaspeed pic.twitter.com/owfyotcKw5
— iChongqing (@iChongqing_CIMC) June 27, 2021
Vlaky jsou navíc speciálně upravené k vysoké nadmořské výšce. Disponují například automatickým systémem pro distribuci kyslíku, který drží jeho hladinu na 23,6 procenta — běžně je vzduchu obsaženo pouze 21 procent. Okna mají také speciální vrstvu skla, která má propustit méně UV záření.
Jezdí pomaleji
Vlaky z řady Fuxing v Tibetu jezdí rychlostí zhruba 160 kilometrů v hodině. Je to o poznání méně, než je jejich maximální rychlost 350 kilometrů v hodině, kterou mohou cestovat lidé na jiných linkách v Číně.
Trasa je součástí železnice, která má tibetskou Lhasu propojit s provincií Sečuán, respektive její metropolí Čcheng-tu. Doba cesty mezi oběma městy se tak z 48 hodin zkrátí na 13. Aktuálně je vybudovaný úsek z Čcheng-tu do Ja-anu a z Lhasy do Ňingthri. Poslední část, která trasu finálně spojí, má být hotová v roce 2030.
Podle serveru CNN jde navíc o první elektrifikovanou železnici v Tibetu. Na nejvýše položené trati Golmud–Lhasa totiž jezdí dieselové lokomotivy.