Hlavní obsah

Po opravené Kozí dráze pojedou vlaky nově až do Krupky

Na opravené turistické lince T11 budou vlaky od soboty jezdit z Děčína nově až do Krupky na Teplicku. Takzvaná Kozí dráha končila doposud v Telnici na Ústecku. Náklady na renovaci více než devítikilometrového úseku mezi Telnicí a Krupkou činily 53,6 milionu korun.

Foto: Ústecký kraj

Železnice Kozí dráhy vede Podkrušnohořím z Děčína nově až do Krupky na Teplicku.

Článek

Z Telnice pojede nyní Podkrušnohorský motoráček dál do stanic Chlumec, Unčín, Bohosudov zastávka a Krupka město. Úsek turistům přiblíží například cestu k hradu Kyšperk, ze stanice Bohosudov se mohou vydat lanovou dráhou na Komáří vížku. Zajímavým bodem na trase je konečná stanice Krupka, která je součástí světového dědictví UNESCO, má památkovou zónu, hrad, lidé mohou navštívit štolu Starý Martin nebo naučnou stezku Po stopách horníků.

„Jsme rádi, že se vlaky po dlouhých letech na Kozí dráhu zase vrací. Trať vždy patřila k našemu městu, na jeho území má tři zprovozněné zastávky, z nichž se turisté snadno dostanou do zajímavých míst připomínajících historii a kulturní bohatství města,“ podotkla místostarostka města Miloslava Bačová.

Pojede se do konce sezony

Na nově zprůjezdněném úseku vyměnili železničáři podle mluvčí Správy železnic Nely Eberl Friebové dřevěné pražce za betonové a udělali nejnutnější opravy mostů a železničních přejezdů. „V Krupce vznikl nový přístřešek,“ doplnila mluvčí.

Foto: Ústecký kraj

Kozí dráha byla zprovozněna před 153 lety a prošly jí průmyslové i politické dějiny.

Ústecký kraj objednal po opravách na trať dopravu. Provoz bude zajišťovat, stejně jako na zbytku Kozí dráhy, společnost KŽC Doprava.

„Linka T11 bude jezdit o víkendech až do ukončení turistické sezony 3. listopadu. Kvůli úpravě trasy bude od 21. září platit nový jízdní řád. Celkem pojedou čtyři spoje tam a zpět, zhruba po třech hodinách,“ upřesnila mluvčí hejtmanství Magdalena Fraňková.

Měnila délku i trasu

Kozí dráha byla zprovozněna před 153 lety a prošly jí průmyslové i politické dějiny. Původně uhelná trať z Děčína do Chomutova v podhůří Krušných hor několikrát změnila kvůli těžbě uhlí délku i trasu. Od roku 1961 se jezdilo z Děčína po Oldřichov u Duchcova, v roce 2007 se přestala objednávat doprava.

Poté se tato trať i přes četné protesty obyvatel přestala využívat. Provoz byl na trati zcela zastaven v roce 2015. Obnova dráhy začala v roce 2021, úsek z Děčína do Telnice byl po létech výluky na trati obnoven v březnu 2022. Zbývá opravit a zprovoznit úsek z Krupky do Oldřichova u Duchcova. „Aktuálně ho nemáme zařazený do plánu oprav v následujících letech,“ poznamenala Friebová.

Na jindřichohradeckou úzkokolejku se po dvou letech vrátily vlaky

Cestování
Související témata:
Správa železnic (SŽ)

Výběr článků

Načítám