Hlavní obsah

Ostrava chce v ulicích podmínky pro cyklisty, jako mají v Nizozemsku či Dánsku

Ostrava

Zcela novou koncepci cyklistické dopravy představilo v květnu město Ostrava. Podle radnice je Ostrava jedním z prvních měst v Česku, které vytvoří podmínky pro cyklisty takové, jako mají například v nizozemském Amsterdamu či v Dánsku.

Foto: archiv MMO

Za 15 až 20 let chce mít Ostrava stavebně oddělených cyklostezek přes 300 kilometrů.

Článek

Změny na komunikacích v moravskoslezské metropoli se budou dít postupně, vše má být hotovo zhruba za 15 až 20 let. Poté by v Ostravě měly být jen komunikace, které mají zvlášť tři pruhy: jeden pro motoristy, jeden pro cyklistickou dopravu a třetí pro chodce.

V některých úsecích budou navíc tyto pruhy od sebe oddělené nejen čárami, značením či barevně, ale také výškově. Půjde o ulice, kde automobily mohou jezdit 50 kilometrů za hodinu. V ideálním případě by stavebně oddělených cyklostezek mohlo být ve městě až přes 300 kilometrů. Město se inspirovalo v zahraničí.

Každodenní jízdy na kole po městě

„Data z provozu sdílených kol, která v Ostravě fungují od roku 2018, nám ukázala, že kolo je mezi Ostravany oblíbený způsob dopravy především na krátké vzdálenosti do pěti kilometrů. Právě pro takovéto cesty ale zatím město cyklistům nenabízí optimální podmínky,“ sdělila náměstkyně ostravského primátora Hana Tichánková (ANO).

Dodala, že vedení města jde nyní o to, aby se současné cyklostezky zahustily a lidé cyklodopravu používali při krátkých vzdálenostech. „Důležitý je samozřejmě větší pocit bezpečí,“ uvedla Tichánková. Podle průzkumu totiž lidi od jízdy na kole nejvíce odrazuje pocit ohrožení a strach z pohybu v městském provozu. Největší obavy v tomto směru mají rodiny s dětmi, mládež, ale také handicapovaní a senioři.

Cesty na kole se aktuálně podílí na ostravské dopravě necelými čtyřmi procenty. Město by se rádo dostalo až na patnáct procent.

Foto: archiv MMO

Nyní pouze 28 procent ostravských ulic splňuje požadavky nové koncepce cyklistické dopravy.

Cyklistu v Ostravě srazila tramvaj. Na místě zemřel

Krimi

„V minulosti v Ostravě převažoval pohled, že cyklistika je volnočasová aktivita, která je ideální pro výlety do přírody. Teď ale chceme lidem ukázat, že může být také skvělou variantou pro každodenní jízdy po městě,“ vysvětlil Josef Laža, dopravní specialista Městského ateliéru prostorového plánování a architektury, který koncepci vypracoval.

Povolená rychlost 20 či 30 kilometrů za hodinu

Nová koncepce počítá s řadou změn, které se postupně budou v ostravských ulicích zavádět při rekonstrukcích. V nejbližších letech by se tak oddělené cyklostezky a ochranné cyklopruhy měly objevit například v ulicích Přemyslovců, Pivovarská, Vítkovická nebo 28. října.

Koncepce navrhuje i zklidnění motorové dopravy. V tzv. zónách zklidněné dopravy bude nejvyšší povolená rychlost 20 či 30 kilometrů za hodinu. Půjde o téměř 450 kilometrů rezidenčních ulic. V současnosti jen 28 procent ostravských ulic splňuje požadavky navrhované v nové koncepci cyklistické dopravy.

Cyklistka skončila v Ostravě pod koly trolejbusu, podle policie jela na červenou

Krimi
Související témata:

Výběr článků

Načítám