Článek
„Aktuálně se provádějí zkoušky, kdy se například lano musí desítky hodin točit bez sedaček. Předpokládáme, že by mělo být hotovo o víkendu, možná v pondělí. Pak již začne zkušební provoz, kdy již bude možné vozit cestující,“ řekl Právu starosta Orlického Záhoří Vojtěch Špinler (bezp.) a dodal, že jde o osobní visutou jednolanovou dráhu oběžného systému s odpojitelným uchycením čtyřmístných sedaček, část s takzvanými bublinami.
Lanovka je 1450 metrů dlouhá a zájemce vyveze až pod vrchol Koruna, jenž je s výškou 1101 metrů druhým nejvyšším v Orlických horách. Za hodinu dokáže vyvézt nahoru devatenáct set lidí.
Nová sjezdovka, která zabírá plochu asi šesti hektarů, je sice mírná, ale dostatečně široká, dlouhá 1,7 kilometru s převýšením asi 330 metrů. A nechybí na ní ani umělé zasněžování. Skiareál by měl být otevřen denně od 9 do 16 hodin, a jak slibuje starosta, ceny se budou pohybovat na úrovni okolních lyžařských středisek. Denní permanentka tak přijde v hlavní sezoně na 790 korun.
„Kromě sjezdařů mohou lanovku využívat i běžkaři, kteří se díky ní dostanou na hřeben Orlických hor a zde se napojit na hlavní běžeckou magistrálu s dvěma sty kilometry udržovaných tratí. Získali jsme tak nové nástupní místo, které by mělo odlehčit věčně přeplněnému parkovišti na Šerlichu,“ upozornil starosta Špinler. I proto je součástí projektu stavba dvou parkovišť, kde turisté mohou zdarma parkovat své auto. Vejde se na ně až 350 vozů.
Stavba repasované lanovky z roku 1994, dovezené ze Švýcarska, včetně výstavby přilehlého areálu, přišla na více než 160 milionů, polovinu pokryl úvěr. Investorem je společnost Skiareál Orlické Záhoří, v ní má obec zhruba třetinový podíl. Dalšími partnery jsou soukromé firmy. „Obec také získala nově asi dvanáct pracovních míst,“ dodal starosta.