Článek
„Nahoře ve strojovně je hlavní poháněcí lanač, který má průměr tři metry, a pod ním jsou dva, které mají dva metry v průměru. Jsou to v podstatě velké kladky, ta jedna měla špatná ložiska a došlo to tak daleko, že se poškodil i náboj té kladky," popsal problém Štěpán.
Je podle něj nutné rozebrat část konstrukce. „Hlavně to váží skoro tunu, takže to není jednoduché, je to docela složitá práce a musí se to dělat opatrně, aby se někomu něco nestalo," dodal. I když má stanice přímo nad kladkami jeřáb, je podle něj oprava velmi náročná. Technici pro jistotu zkontrolovali i ložiska druhé kladky, ta ale byla v pořádku.
Skryté problémy
Podobnou závadu řešili letos v zimě v Harrachově, 29. ledna se tam zadřelo ložisko vratné stanice na vrcholu Čertovy hory. Oprava v nadmořské výšce přes tisíc metrů nebyla jednoduchá a trvala deset dní. Dvě rolby musely nahoru vytáhnout autojeřáb, bez něhož byla oprava nemožná. Na součástku se navíc čekalo týden, ve Francii ji museli nejprve vyrobit.
Harrachovská lanovka prochází dvakrát ročně revizí, závadu ale technici neodhalili. „Do ložiska nevidíte," řekl zástupce ředitele areálu Vlastislav Fejkl. Na Ještědu tak měli technici velké štěstí, že při sundávání lana závadu odhalili.
Také lanovka na Ještěd prochází revizí dvakrát do roka, na jaře a na podzim. Jarní odstávka obvykle trvá týden, letos byla v plánu delší, protože se mění lano, kvůli závadě se teď přerušení provozu ještě protáhne. Součástí odstávky bude tradičně nácvik evakuace z kabiny uvízlé na trati. V nejvyšším bodě se lanovka dostává 30 metrů nad zem. Cvičení bylo původně naplánováno na pátek 15. dubna, uskuteční se ale o týden později – 22. dubna.
Zásah trénují hasiči pravidelně, i když od modernizace lanovky v 70. letech nebylo nutné pasažéry z kabiny evakuovat. Pokud by se tak stalo, ve většině případů by si byl schopen poradit sám průvodčí lanovky.