Článek
Japonsko slíbilo vyslat šestičlenný tým, jenž s uvolněním lodi pomůže. Právě japonská společnost Mitsui O.S.K. Lines je totiž provozovatelem plavidla MV Wakashio. Pomocnou ruku podá také Francie, která z nedalekého Réunionu vyšle námořní posily i vzdušnou vojenskou techniku.
Podle mauricijského premiéra Pravinda Jugnautha může to nejhorší stále přijít, protože trhliny v palivové nádrži se zvětšují. „Riziko, že se loď rozlomí vedví, tu pořád je,“ uvedl.
S odstraňováním následků katastrofy, která se odehrála nedaleko Pointe d’Esny, pomáhají tisíce dobrovolníků, kteří do moře umístili improvizované bariéry ze slámy, jež by měly palivo udržet trochu stranou od pobřeží — to už je tak zbarvené dočerna.
„Hluboce se omlouváme. Uděláme vše, co je v našich silách, abychom situaci vyřešili,“ uvedl viceprezident společnosti Mitsui O.S.K. Lines Akihiko Ono. Ochránci přírody ale uvádějí, že napáchaná škoda už může být nevratná. Letecké snímky totiž zachycují velké skvrny paliva roztroušené podél pobřeží, které je domovem mnoha mořských živočichů a dalších organismů.
Příroda je hlavním turistickým lákadlem
Je to právě tento křehký ekosystém, na kterém z velké části stojí turistická atraktivita ostrova. Návštěvníci často přijíždějí kvůli tyrkysovému moři a potápění. Na vládu ostrova je tak vyvíjen čím dál větší tlak, proč během dvou týdnů od uváznutí tankeru neudělala víc.
„Přicházejí tisíce lidí a nikdo už vládu neposlouchá,“ uvedl enviromentální aktivista Ashok Subron, který dorazil do Mahebourgu, jedné z nejpostiženějších oblastí. „Lidé si uvědomili, že musí vzít celou záležitost do vlastních rukou. Jsme tu, abychom ochránili místní flóru a faunu,“ doplnil.
Ekologové se obávají, že pokud by se plavidlo rozlomilo, mohlo by způsobit nedozírné následky pobřežním oblastem. „Myslím, že už teď je pozdě. A pokud se loď zlomí, vymkne se nám situace zcela z rukou,“ uvedl oceánograf Vassen Kappaymuthoo pro agenturu AFP. „Mluvíme tu o stále postupující katastrofě, která je hodinu od hodiny komplikovanější,“ doplnil.