Článek
Červenka
Na první soutěžní pozici startuje nádraží Červenka. Nachází se nedaleko chráněné krajinné oblasti Litovelské Pomoraví. "Budova sice nezaujme svou architekturou, ale rozhodně nepřehlédnete upravenost, čistotu a každoroční nádhernou květinovou výzdobu ve vestibulu, v okolí budovy i na nástupištích," řekla Jana Rothröckelová.
Nádraží Dobrovice
Díky spolupráci města Dobrovice a Regionální správy majetku Českých drah dostalo zdejší nádraží nový háv při rekonstrukci. Dobrovice mají druhé pořadové číslo. "Díky péči zaměstnanců zde můžete vyčkat na svůj spoj v útulné čekárně, kde Vás uvítá malá výstavka o spisovateli Bohumilu Hrabalovi, který zde v roce 1944 absolvoval zácvik na výpravčího. Příhody, které tu zažil, literárně ztvárnil v knížce Ostře sledované vlaky.
Zajímavostí je 70 let staré mechanické zabezpečovací zařízení, vzorně udržované a na síti ČD zcela ojedinělé," říká Václav Pokorný, který navrhl nádraží Dobrovice do soutěže.
Hodice
Uprostřed Českomoravské vrchoviny se ukrývá nádraží Hodice. Návštěvníci zvlášť ocení přidružené vlakové muzeum. "Domek je pěkně opravený, jeho okolí pečlivě udržované, stanice slouží osobní i nákladní dopravě. O celý objekt včetně uvedeného muzea se stará bývalý výpravčí, pan Holoubek, který za pomoci obce renovuje i několik desítek let staré drážní předměty," popsali železniční stanici Renáta Kadlecová a Josef Křepela z místní akční skupiny Třešťsko.
Choceň
Na trati mezi o Prahou a Českou Třebovou leží další nominovaná stanice - Choceň. Mezi roky 2003 až 2005 prošla náročnou rekonstrukcí, která umožnila bezbariérový přístup. "Výpravní budova z konce 70. let 19. století si i po přestavbě zachovala historický novorenesanční vzhled. Nádraží může být dobrým příkladem pro další stanice v České republice. V letní sezóně má i květinovou výzdobu," uvedl Kamil Bureš.
Jindřichův Hradec
Vlakové nádraží v Jindřichově Hradci bylo zprovozněno roku 1887, kdy byla otevřena také “Českomoravská transverzální dráha”, tedy spojení Jihlavy s Veselím nad Lužnicí. Typicky červenobílá budova charakterizuje styl železničních stanic na Českomoravské transverzální dráze.
"Nádraží je také známé tím, že je přestupnou stanicí na úzkorozchodné tratě Jindřichohradeckých místních drah do Nové Bystřice a Obrataně. Nedávno prošlo významnou rekonstrukcí. Je celkově upravené, čisté, přívětivé, se zachovaným historickým rázem," řekl Martin Navrátil.
Kopidlno
Také železniční stanice Kopidlno prošla rekonstrukcí, která se uskutečnila roku 2009. "Budova se pyšní novou zářící omítkou a střechou, dojem podtrhuje květinová výzdoba v oknech budovy i v prostoru nádraží, natřené lavičky a odpadkové koše, čistá a v zimním období vytopená čekárna s automatem na kávu s novými záchodky. I po více než roce provozu jsou zdi uvnitř čekárny a omítky vně budovy stále čisté a nepopsané," napsal Oldřich Suchoradský.
Osek - město
Nedaleko Litvínova najdete stanici Osek - město, která leží na trati Most - Moldava. "Příjemné nádraží poblíž města je cílem oblíbených procházek obyvatel, kteří sem přicházejí především s dětmi pozorovat mašinky. V létě při osecké pouti zde probíhá výstava motorových a parních lokomotiv. Nádraží je stále v provozu, včetně prodeje jízdenek. Mělo by se zlepšit sociální zařízení," řekla Simona Heraitová.
Roztoky u Prahy
Železniční stanice v Roztokách u Prahy se pyšní historickou výpravní budovou se secesními prvky a krytým nástupištěm s dřevěnou konstrukcí. "Prostředí je čisté, upravené, uklizené, nádraží má příjemné sociální zařízení, schodiště do podchodu k nástupištím jsou vybavena výtahem pro imobilní osoby. Cestující oceňují také vlídný a vstřícný personál. Nevyužité prostory hlavní nádražní budovy jsou pronajaty ke komerčním účelům – slouží pro doplňkové služby města," popsala stanici Svatava Podrazilová.
Strážnice
Jižní Moravu zastupuje v soutěži nádraží Strážnice, které zdobí krásné malby strážnických ornamentů a květinová výzdoba. Nedávno prošlo nádraží také rekonstrukcí. "Ve stanici slouží milý a ochotný personál, který se také dobrovolně stará o květiny.
Ve stanici funguje staniční rozhlas, čekárna je v provozu po celý rok. Nádraží se prostírá na strategickém místě nedaleko centra města, v blízkosti autobusového nádraží, kulturního domu, hospody a Veselské brány - jedné z cenných strážnických památek," popsali nádraží Barbora Hrbáčková, Štěpán Cahlík a Přemysl Michálek.
Železná Ruda - Alžbětín
Roku 1877 císař Rakousko-Uherský slavnostně otvíral vlakové nádraží v Železné Rudě, kterému se také říkalo eisenštejnské. Raritou nádražní budovy zůstává česko-německá hranice protínající stavbu v půli. "Rozlehlá budova je ve velmi dobrém stavu, včetně zázemí pro cestující. Působí zde přívětivý personál, zejména manželé Strouhalovi, kteří zde bydlí a pracují a pro které je samozřejmostí mimo jiné i péče o zdejší květinovou výzdobu," napsal o nádraží Petr Špirk.
Soutěž pořádá od roku 2007 občanské sdružení Asociace Entente Florale - Souznění s partnery, kterými jsou například České dráhy, Jindřichohradecké místní dráhy nebo Správa železniční dopravní cesty.
Minulé ročníky soutěže o nejkrásnější nádraží vyhrála tato nádraží: Ostroměř u Hořic, Trutnov a Zahrádky u České Lípy. Hlasovat můžete emailem na adresu nejkrasnejsinadrazi@cd.cz. Je nutné uvést celé jméno a adresu.