Článek
„Máme ambici stát se první leteckou společností, která bude používat letadlo nové generace pro komerční lety,“ řekla podle listu Le Figaro Kiri Hannifinová, odpovědná v Air New Zealand za otázky udržitelného rozvoje.
Novozélandská společnost zadala zakázku na výrobu stroje typu Alia americké firmě Beta Technologies. Předpokládá, že letadlo bude zpočátku využívat k doručování balíků a dopisů po celé zemi. Kdy by zmíněný stroj mohli využít také cestující, firma Air New Zealand neupřesnila.
NEWS: BETA Technologies, the #eVTOL and #eCTOL developer, lands ALIA aircraft at Duke Field after a 2,000-mile journey. 🛩️
— all_electric (@allelectric_mag) October 28, 2023
BETA Tech's ALIA-250 has undergone a name change to ALIA VTOL. Their ALIA CTOL, an #electric plane, is gearing up for commercial operations by 2025. 🚀
The… pic.twitter.com/QlWShQ54wL
Společnost má opci na další dvě desítky elektrických letadel Alia. „Tyto stroje nové generace mají potenciál dekarbonizovat naše regionální lety,“ uvedl generální ředitel letecké společnosti Greg Foran.
Vyjádřil naději, že zařazení strojů typu Alia umožní jeho letecké společnosti nasadit po roce 2030 i větší letadla nové generace na čistě elektrický pohon.
Nabití trvá hodinu
Letadlo Alia je asi dvanáct metrů dlouhé a váží tři tuny. Výrobce udává jeho maximální rychlost 270 kilometrů za hodinu a maximální výšku letu do tří tisíc metrů.
Při zkušebním letu stroj Alia urazil 480 kilometrů, Air New Zealand ale zatím počítá s lety do 150 kilometrů. Úplné nabití letadla trvá asi hodinu.
Společnost Scandinavian Airlines loni v květnu oznámila, že plánuje přepravovat cestující na svých prvních elektrických komerčních letadlech od roku 2028.