Hlavní obsah

Nové nadzvukové letadlo má z Londýna do New Yorku doletět za 90 minut

Nadzvuková letadla se možná opět vrátí do komerční přepravy. Tak to alespoň plánuje společnost Spike Aerospace se svým letounem Spike S-512, který by měl cestu mezi Londýnem a New Yorkem zvládnout za rekordně krátkou dobu. Podle firmy má být předností stroje mimo jiné tišší aerodynamický třesk, do roku 2040 by lety měly být také uhlíkově neutrální.

Foto: Profimedia.cz

Takovou podobu by měl nadzvukový letoun mít.

Článek

Letadlo má sice sloužit komerčním účelům, rozhodně však nebude pro každého. Pojme totiž pouhých 18 lidí. Sloužit by pak mělo zejména na dlouhých linkách typu Londýn-New York, nebo i Dubaj-Hongkong.

Letoun má z počátku dosáhnout rychlosti 1,6 Machova čísla, což odpovídá asi 1960 kilometrům v hodině. Podle serveru Independent ovšem konstruktéři pracují na tom, aby se Machovo číslo zvýšilo na 3,3, díky čemuž by cestující z Londýna do New Yorku letěli jen hodinu a půl.

Výrobce na stroji vyzdvihuje hned několik věcí. Je to zejména nízká úroveň hluku, včetně tišší rázové vlny, respektive aerodynamického třesku, který vzniká při překročení rychlosti zvuku. To byl v minulosti i jeden z minusů slavných concordů. „Ty byly nesmyslně hlasité,“ uvedl šéf Spike Aerospace Vik Kachoria pro server Telegraph.

„Většina konverzací mezi lidmi má úroveň hlasitosti mezi 65 a 75 decibely, zatímco většina letadel operuje během cesty na 85 decibelech,“ vysvětluje Kachoria. Spike S-512 by měl nabídnout zhruba 60 decibelů – k nízké úrovni zvuku přispěje mimo jiné to, že letadlo nemá mít okna. Bude tak lehčí, a tím pádem i rychlejší.

Jsou okna v letadlech zastaralá? Švýcarská firma je chce nahradit obřími obrazovkami

Cestování

Nadzvukové letadlo bude místo oken vybaveno dlouhými obrazovkami. Na nich se však nemají promítat náhodné scenerie, ale reálné záběry z okolí, které budou snímat venkovní kamery na letounu. Cestující tak v podstatě stále uvidí ven.

Ceny jako v business class

Nadzvukové letadlo má být určeno především pro podnikatele. Vypovídají o tom také zveřejněné snímky, které ukazují prostory k sezení, kuchyňku a podobně. Přestože letenky nebudou levné, jejich ceny mají zhruba odpovídat tarifům v business class ve standardních letadlech.

„Vzpomeňte si, že téměř každá technologická inovace byla nejdříve pro bohaté: auta, telefony, počítače, televize s plochou obrazovkou – první stály v 90. letech i 25 tisíc dolarů (přes půl milionu korun), dnes jsou i za 200 dolarů (4300 korun),“ tvrdí Kachoria.

První testy letadla by měly proběhnout už v příštím roce. Společnost by pak ráda stroj nasadila do provozu do roku 2028.

První vesmírný hotel plánuje otevřít už v roce 2027. Levný nebude

Cestování
Související témata:

Výběr článků

Načítám