Článek
„Když jsem zjistila, že se bude předělávat lanovka na Petřín, tak jsem byla hrozně smutná,“ rozpovídala se na oficiálním představení vítězného modelu designérka Anna Marešová.
„Pak jsem se dozvěděla, že jezdí na podvozku z roku 1932 a že si opravdu zaslouží rekonstrukci. My jsme o ní začali přemýšlet a říkali jsme si, že bude hezké zachovat prvky, které ta lanovka má. Určitě jsme k ní přistupovali jinak, než kdyby se stavěla na zelené louce,“ řekla Marešová, která obstála v konkurenci asi 20 studií.
Designerský tým chtěl, aby nová lanovka byla nejen moderní a vzdušná, ale také velice příjemná a umožňující výhled do širokého okolí. „Já navíc chtěla, aby ji lidé měli tak rádi, jako tu současnou,“ doplnila Marešová.
Lanovka na Petřín je v současnosti nejnavštěvovanější českou památkou. Ročně sveze průměrně 1,7 milionu lidí.
Důležitý byl při návrhu podle designérky také nadčasový design. „Já jsem zastánce toho, že ty věci mají být trvalé, udržitelné,“ doplnila.
Nové vozy budou disponovat různými vymoženostmi. „Budou tam sklopné sedačky, protože jsme zjistili, že když se dá lanovka do pohybu, tak všichni automaticky vstávají. Tím se navíc podařilo navýšit kapacitu,“ vysvětlila Marešová.
Vůz bude mít navíc prosklený strop, takže umožní zcela jiný pohled na město. „Praha bude hlavně za tmy vidět krásně nasvícená,“ řekla designérka. Nová souprava vyjde pražský dopravní podnik na zhruba 150 milionů korun.
Na kopci lásky ukážou vozy emoce
Soutěž přinášela jeden velký úkol, a to dostat do návrhu emoci. To se týmu Anny Marešové povedlo. „Já jsem tam nechtěla přidávat nic navíc, ale chtěli jsme tam udělat nějaký fór, který lidi bude bavit,“ řekla.
„Tím, že je Petřín kopec lásky, tak jsme tam zakomponovali, že když se lanovky potkají v jednom místě, tak ta lanovka na tu druhou mrkne a ona zčervená,“ vysvětlila designérka.
V mrkání se navíc budou vozy střídat, takže pokaždé zčervená jiná. Pohled na jiskření mezi vozy uvidí nejen cestující v lanovce, ale také ti, kteří budou stát ve stanici Nebozízek.
Prostor pro obsluhu lanovky zůstane v přední části. „Ten se minimalizoval tak, aby zůstal prostor zcela prázdný, takže zpředu bude nádherný výhled. Obsluha bude v levém horním rohu,“ vysvětlila. Nebude tedy bránit výhledu ve směru na Pražský hrad.
Vozidla pro novou lanovku vyrobí rakousko-švýcarská skupina Doppelmayr/Garaventa, která se stala vítězem veřejné zakázky na výrobu a dodání dvou nových vozů pro lanovou dráhu Petřín. Samotná výroba vozidel ve Švýcarsku zabere 11 měsíců, předcházet jí bude ještě vypracování výrobní dokumentace.
Nová bude i trať
Petřínská lanovka ale nejsou pouze nové vozy. Dopravní podnik má v plánu komplexní inovaci lanovky - rekonstrukci celé trati, stanic i bezbariérový přístup.
Podle předběžných odhadů by celková rekonstrukce trati měla proběhnout v roce 2025, to by podle ředitele DPP Petra Witowského měla být dráha na celý rok uzavřena. Dnešní trať funguje od 80. let minulého století a její oprava je potřebná. Z bezpečnostních důvodů probíhá dvakrát ročně velká kontrola celého stavu dráhy.
Na jaře příštího roku chce pražský dopravce začít soutěžit zhotovitele, na podzim plánuje mít vítěze. „Až začne jarní výluka v roce 2025, tak začneme opravovat těleso a budeme ho opravovat zhruba rok. Ale je to předpoklad,“ doplnil Witowský.
„V druhém kvartále roku 2026 by lanovka měla po zcela nové trati začít jezdit,“ upřesnil ředitel DPP.
„Na dráze se musí zcela vyměnit upevnění kolejnic a také technologie. Dneska jsou tam čtyři lana, dvě z toho jsou brzdná. Na ně se ale už brzdit nebude. Bude se brzdit takovými kleštěmi na kolejnici. Takže je to změna z brzdného lana na brzdnou kolejnici,“ vysvětlil Novinkám technický ředitel pražského dopravního podniku Jan Šurovský.
Dnešní soupravy tak na novou trať nebudou již moci vyjet. Jednu plánuje dopravní podnik uchovat ve svém muzeu ve Střešovicích, druhá bude zdobit expozici Národního technického muzea v Praze.
Nový model může vidět každý
Designérka zároveň představila detailní model nové lanovky, a to v měřítku 1:25. Model je k vidění přímo ve výloze studia designérky v ulici Kamenická 37 v Praze 7.
„Díky osvětlení výlohy si může každý model prohlédnout v jakoukoliv denní i noční hodinu. K vidění bude až do jara 2024,“ dodala Marešová. Vy si ho můžete prohlédnout detailně také v našem videu v čele článku.