Článek
„Máme vzadu rušivého zákazníka. Vyhlašujeme nouzi, chceme se odklonit od trasy,“ říká hlas v krátkém spotu, který americký úřad pro civilní letectví zveřejnil. Podle instituce jde o autentické nahrávky z letadla, kdy posádka kvůli některému z cestujících požadovala nouzové přistání nebo zásah policistů po přistání.
Poselstvím celého spotu je, že cestující by pro své vlastní dobro neměli piloty rušit při práci. Agresivní cestující jsou totiž problémem i pro ně, nejen pro letušky a stevardy, a kvůli incidentům na palubě může být ohrožena bezpečnost celého letu.
FIRST ON CNN: FAA releases new audio of actual in-flight emergencies caused by unruly passengers on commercial airlines. “You don’t want your pilots distracted. Unruly behavior doesn’t fly.” pic.twitter.com/4KBNncrHoc
— Pete Muntean (@petemuntean) August 24, 2021
„Jakmile k něčemu dojde vzadu, jde tím směrem pozornost celé posádky,“ uvedl pro CNN pilot American Airlines Dennis Tajer. „Nechcete se nechat rozptylovat od vašich primárních povinností, což je udržet letadlo v bezpečí,“ doplnil.
Incidentů přibývá
Množství incidentů na palubách amerických letadel v tomto roce značně vzrostlo. Úřad pro civilní letectví v úterý uvedl, že bylo hlášeno už 3988 případů agresivního či rušivého chování cestujících. Více než 73 procent přitom souviselo s povinnými rouškami.
Úřad už začátkem roku uvedl, že vůči agresivním pasažérům zaujme politiku nulové tolerance. Znamená to, že cestujícím tak za jejich chování na palubě hrozí vysoké pokuty, instituce už jich mnoho navrhla. Jejich celková výše se šplhá k 1,2 milionu dolarů (26 milionů korun).
„Zveřejnění těchto stíhání zaměří pozornost na to, že za porušování zákona a pravidel hrozí vážné následky. Jde o odstrašující prostředek, jak zamezit budoucím incidentům na palubě,“ uvedly odbory sdružující letušky a stevardy v dopise, k němuž se připojili také tři zástupci leteckých společností.