Článek
Výzkumníci vzali skupinu o několika stovkách lidí na prohlídku kostelem, ze které si měli účastníci dělat poznámky — například o tvaru budovy nebo výzdobě. Část skupiny dostala tablety s fotoaparáty, zatímco druhá nikoli. Když účastníci výzkumu dostali o týden později test, který rekapituloval jejich návštěvu kostela, ukázalo se, že lidé bez foťáku dokázali odpovědět správně na v průměru sedm z deseti otázek, zatímco ti s foťákem dosáhli sotva šesti správných odpovědí.
Jedná se sice o malý rozdíl, ale rozhodně ne zanedbatelný. Výzkumníci v čele s Emmou Templetonovou z americké univerzity Dathmouth College uvedli, že lidé bez přístupu k fotoaparátu byli schopni si zážitek zapamatovat mnohem lépe než účastníci, kteří mohli fotit. „Tyto poznatky naznačují, že používání technologií může lidem zkreslovat vzpomínky na okamžiky, které si zkoušejí zapamatovat a uchovat,“ uvedla Templetonová.
Ovlivňuje všímavost
Foťák, pokud se užívá nadměrně, má pak lidi odtrhávat od skutečného prožívání. Podle Templetenové se obecně užívání smartphonů stalo v dnešní době velkým zdrojem rozptýlení a jakkoli je focení spojeno především s cestováním, používání chytrých technologií nás může při tvoření vzpomínek ovlivnit v jakékoli situaci.
Podle odbornice na kognitivní psychologii Alixandry Baraschové z New York University mají smartphony vliv na věci, kterých si všímáme. „Když bych vás požádala, ať si vybavíte nějaký vánoční okamžik, začnete ho vnímat z jakési vnější perspektivy,“ tvrdí o lidech, kteří fotografie ze svátků sdílejí na internetu. Oproti tomu lidé, kteří si pořizují snímky pouze pro sebe, si okamžiky vybaví trochu odlišně.
Souvisí to prý s tím, že když lidé fotografie sdílí, koukají na ně z jakéhosi pohledu třetí osoby, proto se k nim váže méně emocí a zážitků než z pohledu první osoby. „Tehdy cítím pravé pocity jako v moment, kdy se odehrály,“ dodala Baraschová.
Server The Conversation nedávno zdůraznil, že pro mnoho lidí na cestách se mobilní telefony staly jakýmsi externím mozkem. Využívají je pro sdílení cestovatelských zkušeností a mnoho lidí si své destinace také vybírá podle toho, jak jsou fotogenické a kolik jim nasbírají lajků na sociálních sítích. [celá zpráva]