Článek
"Projekt se jmenuje Shared Space (tzn. Společný prostor) a nápad pochází od Holanďana Hanse Mondermana. Filosofie projektu spočívá v převratné myšlence, že nadbytek značek řidiče mate a paradoxně tak způsobuje nebezpečné situace. Automobilisté prý dopravní značení stejně ze 70 procent ignorují," popisuje situaci Tomio Okamura, člen prezidia a mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur.
Řidiči jsou údajně opatrnější a jezdí civilizovaněji
Autor nápadu Hans Mondrman tvrdí, že když mohou řidiči reagovat na dopravní situaci libovolně bez dopravního značení, jsou údajně opatrnější a jezdí civilizovaněji.
Autor nápadu Hans Mondrman tvrdí, že když mohou řidiči reagovat na dopravní situaci libovolně bez dopravního značení, jsou údajně opatrnější a jezdí civilizovaněji.
Shared Space se již realizuje například ve městech ve Velké Británii, v Německu, USA, Nizozemí, Švédsku a Austrálii. Jedná se o anglická města Brighton, Londýn (zatím na jedné z nejznámějších hlavních centrálních ulic Kensington High Street) a Ipswich.
V Německu jsou to města Bohmte, Ettenheim, Endingen, Haslach a Wolfach. Město Makkinga v Nizozemí, město Norrköping ve Švédsku. V USA je to West Palm Beach a v Austrálii město Bendigo. Dalšími městy, která Shared Space připravují, jsou holandská města Fryslân, Emmen a Haren, dánské Ejby či Oostend v Belgii.
A jak to funguje v praxi?
Například v německém městě Bohmte s jedenácti tisíci obyvateli platí na silnicích při dávání přednosti pouze pravidlo pravé ruky. Když chce silnici přejít chodec, řidiči už vědí, že ho musí pustit kdekoli, a tak většina automaticky brzdí, jakmile vidí na kraji vozovky pěší osoby. Doprava v Bohmte je po zavedení systému Shared Space plynulejší než v době semaforů a dopravního značení.