Článek
Ti, kteří se rádi kochají výhledy, ale zároveň neradi šlapou do strmých kopců, mohou při výhledu na Alpy využít právě železnici, která na Jungfraujoch vede. A jedná se také o pozoruhodný zážitek. Obzvláště v létě, kdy jsou okolní horské louky zelené a porostlé květinami, zatímco se na obzoru rýsují rozeklané a zasněžené vrcholy velehor. Údajně se má jednat o jednu z nejhezčích železničních tras ve Švýcarsku, a že jich v zemi lze nalézt nemalé množství.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_F_G/GqUBYje.jpeg?fl=cro,0,0,800,499%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Stanice Jungfraujoch na archivním snímku
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_F_G/IpYBYjf.jpeg?fl=cro,0,0,800,541%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Aktuální podoba stanice, které se přezdívá Vrchol Evropy.
Stanice, a s ní v podstatě i celá železniční společnost Jungfrau Railway, zahájily provoz před 105 lety, přesně 1. srpna 1912 v den státního svátku založení Švýcarské konfederace. Mnohým se zdálo nemožné, že by podobná dráha mohla vyrůst, ale po dlouhých 16 letech si iniciátor a duše celého projektu Adolf Guyer-Zeller svůj sen nakonec splnil.
Zážitek, ale ne za levno
Od vrcholu stanice, která končí v trochu temném tunelu pod ledovcem, vede ještě krátká cesta výš. Výtah vyveze návštěvníky do výšky 3571 metrů, kde se mohou za dobrého počasí kochat výhledem. A když je slunečno a dobrá viditelnost, lze odsud podle oficiálních stránek dohlédnout dokonce až do Francie nebo německého národního parku Schwarzwald. A že obojí odsud dělí opravdu úctyhodná vzdálenost.
O švýcarských železnicích si přečtěte také: |
---|
Nejdelší tunel světa i nejvýše položená železnice. Ve Švýcarsku hrají vlaky prim |
Kromě výhledu je ale atrakcí také observatoř Sphinx nebo Ledový palác — úchvatný systém chodeb vysekaných v ledu, kde návštěvníci narazí i na nespočet ledových soch. Turisté na vrcholku ledovce naleznou také hned několik restaurací.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_F_G/ctPBYjg.jpeg?fl=cro,0,0,800,533%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Cesta vlakem do nejvyšší evropské stanice nevyjde nijak levně.
Vyrazit ovšem na úchvatnou jízdu až na nejvyšší místo v Evropě, kam se lze dostat po kolejích, není úplně levná záležitost. Asi ani to ve Švýcarsku nikoho nepřekvapí. Dokonce i sami Švýcaři mnohdy vtipkují, že je pro ně život ve vlastní zemi drahý.
Jelikož je na celé trase několik stanic, cena lístku se odvíjí logicky od vzdálenosti výchozího a konečného bodu. Například z obce Grindelwald, která je vzdálená ani ne hodinu a půl cesty vlakem, vyjde jízdenka do druhé třídy přes 4000 korun. Pravda, je i zpáteční, ale je to jeden ze zážitků, na který budou asi mnozí nějaký čas spořit.