Článek
Hlavní vzletová a přistávací dráha 06/24 měří na délku 3,7 kilometru a na šířku 45 metrů. Čištění se provádí pravidelně na jaře a na podzim. Během této doby je obvykle letecký provoz přesměrovaný na vedlejší dráhu. Údržba spočívá převážně v měření únosnosti dráhy, lokální úpravě povrchu, úpravě značení a odgumování vozovky. Při přistání letadel totiž zůstává část gumy na ranveji.
Z bratislavského letiště je obří parkoviště německých a rakouských strojů
Odgumování má na starosti speciální stroj. „Čištění probíhá tlakem vody. Stroj umí vytvořit tlak až 2500 barů. Nicméně tlak se vždy přizpůsobuje tloušťce gumy tak, abychom neporušovali povrch,“ vysvětlil manažer údržby ploch Pavel Rejlek s tím, že tato fáze trvá čtyři dny.
Voda, která je na plochu stříkána pomocí trysek, rozpustí nanesenou gumu. Směs je ihned odsáta do sběrné nádoby a následně se odváží k ekologické likvidaci. Stroj zvládne plochu 800 metrů čtverečních za hodinu.
„Během kompletní diagnostiky ranvejí bylo provedeno optické naskenování povrchu v celé šířce drah. Díky němu je možné odhalit poruchy povrchu, tedy například i drobné trhliny či deformace,“ sdělila Novinkám tisková mluvčí Letiště Václava Havla Praha Kateřina Pavlíková.
Nejlepší letiště světa je poosmé v Singapuru
V průběhu celého testování se rovněž prověřují například protismykové vlastnosti a měří se také průhyby povrchu konkrétním zatížením, při kterém se simuluje hmotnost některých typů letadel k určení únosnosti. Vzhledem k aktuální situaci mohli navíc odborníci fyzicky celou plochu drah vizuálně zkontrolovat. Výsledky testů budou známy zhruba za měsíc. Následně bude nastaven další plán údržby.
„Celková údržba, během které se bude dělat jak odgumování, tak i další činnosti, potrvá do 29. května,“ dodala Pavlíková.