Hlavní obsah

Největší dopravní letadlo světa zažívá renesanci, aerolinky ho vrací do provozu

Je to teprve několik měsíců, co z výrobní linky sjel poslední Airbus A380. Také aerolinky v posledních letech užívání největšího osobního letadla na světě omezily či zcela zastavily. Teď však ikonické superjumbo zažívá renesanci a opět se díky vysoké poptávce vrací do provozu.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Více než polovina všech Airbusů A380 podle dat služby Flightradar24 opět brázdí oblohu. Posledním dopravcem, který rozhodl o návratu superjumba do služby, je německá Lufthansa, ačkoli k tomu nedojde dříve než v roce 2023, uvádí server CNN.

„Rozhodně je to comeback,“ míní analytik a specialista na letectví Geoff Van Klaveren. „Dopravci se zdráhali letadlo vrátit do provozu, protože je velmi nákladné, ale myslím, že poptávka vzrostla rychleji, než jsme vůbec čekali,“ doplnil.

Právě drahý provoz je důvodem, proč se aerolinky ve většině případů rozhodly superjumba ze svojí aktivní flotily vyřadit, navzdory tomu, že se dvoupatrový airbus těší značné popularitě mezi cestujícími. Co se týče dopravců, k dnešnímu dni stroj zakoupilo a využilo jen 14 společností. Z 251 celkově vyrobených Airbusů A380 jich 238 zůstává k dispozici pro aktivní službu.

Cena značně klesla

Nejvíce Airbusů A380 mají ve flotile aerolinky Emirates, celkem jich je 123 a v provozu je polovina. Poslední vyrobené superjumbo putovalo právě do stáje tohoto dopravce. „Do konce roku bychom se rádi přiblížili číslu 90 napříč celou naší sítí linek,“ potvrdil divizní viceprezident společnosti Richard Jewsbury.

Singapore Airlines aktuálně využívají deset Airbusů A380 z celkových dvanácti. I zbývající dva se však do aktivní flotily brzy vrátí. Polovinu strojů chtějí do provozu vrátit také australské Qantas — ty jich mají dohromady dvanáct. Rovněž Korean Airlines plánují začít létat ještě s jedním superjumbem, což znamená, že budou mít v provozu tři z deseti.

Místo kerosinu olej z vaření. Superjumbo pokořilo významný milník

Cestování

Důvodů, proč se aerolinky k nákladnému stroji vracejí, je několik. „Je nedostatek širokotrupých letounů, protože se někteří dopravci, jako třeba British Airways, zbavili starších letadel typu Boeing 747. Také nastalo několik výrobních problémů s Airbusy A350 a aerolinky potřebují navýšit kapacitu,“ míní analytik Van Klaveren.

Hodnota největších airbusů navíc klesla natolik, že už není možné je prodat, píše CNN. Jejich koupě by pro aerolinky, které je nemají ve flotile, byla přesto nákladná a riskantní. Thai Airlines i Malaysia Airlines se pokusily je nabídnout k prodeji, zatím však neúspěšně.

„Myslím, že většina aerolinek udrží stroje v provozu do konce jejich života. Otázkou je, jestli potrvá 18, či 25 let, což je obvyklá životnost většiny letadel,“ dodal Van Klaveren.

Vzlétl poslední vyrobený Airbus A380. Na nebi vykroužil srdce

Cestování
Související témata:

Výběr článků

Načítám