Článek
Na třetím až sedmém místě jsou mimo jiné USA, Jižní Korea, Německo, Itálie, Finsko, Španělsko a několik dalších evropských států. Slovensko je na 11. příčce. Žebříček uzavírají země jako Afghánistán, Irák, Sýrie, Palestina nebo Nepál.
Kritériem pro udělení bodů je počet zemí, do nichž má nositel daného pasu možný vstup bez víza nebo vízum dostane při příjezdu.
Nejsilnější mají Asiaté
Jak uvádí zpravodajská stanice CNN, cesty na letiště, předkládání pasu a víra, že se člověk dostane do vybraného cíle, jsou v době koronaviru vzdálenou vzpomínkou. Mnoho zemí dále zpřísňuje uzávěry a po jejich uvolnění se dá čekat, že bude pro cestující nařízeno povinné očkování.
Žebříček užitečnosti pasů vznikl ale i tak a stále je z něj patrné, že ty nejcennější mají v rukou Asiaté. Ze zemí na jiném kontinentu je nejvýš Německo, a to na třetím místě se stejným počtem bodů jako Jižní Korea. Při řazení se nebrala v úvahu dočasná protikoronavirová opatření.
Nositelé japonského pasu se mohou vydat bez víza do 191 zemí, v některých ho dostanou po příjezdu. Například u Nového Zélandu, který je na sedmém místě se 185 body, platí totéž pro 185 zemí.
Nejbezpečnějšími aerolinkami světa jsou Qantas, Qatar Airways i Emirates
Index se sestavuje 16 let a až v poslední době se na něm nejlépe umísťují asijské země. Podle odborníků to tak asi zůstane i v budoucnu, protože právě některým asijským státům už se daří vzpamatovat se z epidemie.
Byť USA a Británie jsou na žebříčku na sedmém místě se 185 body, počet nákaz v těchto státech prudce roste, takže Američané mohou nyní vycestovat jen do 75 a Britové do méně než 70 států.
SAE jsou největší skokan
Vůbec nejvíc nových dohod zjednodušujících cestování loni uzavřely Spojené arabské emiráty. Země se posunula od roku 2006 ze své tehdejší 62. příčky a 35 bodů na nynější 16. místo se 173 body.
„Ještě před rokem vše nasvědčovalo tomu, že se pohyb lidí na planetě bude usnadňovat, bude se cestovat svobodněji a majitelé ceněných pasů budou mít ještě větší možnosti než dříve,“ řekl Christian Kaelin z Henley & Partners.
Autor knihy Budoucnost patří Asii Parag Khanna se domnívá, že nelze očekávat, že se mobilita lidí obnoví na té úrovni, na níž byla před pandemií. „I na nositele kvalitních pasů, tedy Japonce, Jihokorejce, Singapuřany nebo občany Evropské unie, se budou vztahovat nové požadavky, které budou chtít pomoci obnovit relativně plynulou mobilitu lidí,“ řekl.