Hlavní obsah

Nejstarší sedačková lanovka v Česku i Evropě jezdí už 75 let

Lanových drah je v České republice aktuálně přes 100. Tuzemští i zahraniční turisté jich hojně využívají. Nejstarší stále fungující lanovkou je pražská pozemní dráha vedoucí na Petřín, která byla spuštěna v červenci 1891. Nejstarší sedačkovou lanovkou nejen v ČR, ale také v Evropě, je lanovka v Beskydech z Ráztoky na Pustevny. Provoz zahájila před 75 lety, přesněji 4. března 1940.

Foto: Jaroslav Ožana, ČTK

Lanovka na Pustevny je stará 75 let. V 50. letech byla nahrazena novější dráhou, ta současná pochází z 80. let 20. století.

Článek

Lanovky znali už staří Číňané ve 4. století před naším letopočtem. Využívali je k přepravě stavebního materiálu. Tehdy byla ocelová lana vzdálenou hudbou budoucnosti, a tak musela postačit ta rostlinného původu. I poté, kdy roku 1834 vynalezl německý důlní rada Wilhelm Albert ocelové lano, sloužily lanovky převážně k nákladní dopravě. Lidi začaly v horách převážet až v druhé půlce 19. století.

První známé osobní sedačkové lanovky na světě vznikly v USA v letech 1936 (v Sun Valley ve státě Idaho) a 1939 (v lyžařském areálu u sopky Hood v Oregonu). Pak se dostalo i na lanovku v Beskydech, do jejíž výstavby zasáhla politika. Návrh lanovky vznikl po vzniku Protektorátu v roce 1939. Beskydy byly na jeho území jedinými horami s nadmořskou výškou nad 1000 metrů.

Původně se měly lanovky stavět na Lysou horu, Pustevny a Radhošť, kvůli velkým nákladům ale firma Františka Wiesnera z Chrudimi (po znárodnění podnik Transporta) realizovala na zadání pražského Svazu lyžařů jen lanovku na Pustevny.

Série změn a rekonstrukcí

Jednolanová dráha s převýšením 304 metrů (Ráztoka - 716 metrů, Pustevny - 1020 metrů) se stavěla pouhé dva měsíce začátkem roku 1940, kdy panovaly téměř třicetistupňové mrazy. Na dráze bylo 81 sedaček z dubových prken s košíkem na uložení lyží. Hned během prvního měsíce provozu využilo lanovku 3000 lidí. Trať 887 metrů vyjely sedačky za 12 minut.

Tři roky po skončení války převzala lanovku Československá obec sokolská a v roce 1951 Československé státní dráhy. V roce 1956 prošla lanovka kompletní modernizací - byly vyměněny a doplněny sedačky (osm jich přibylo) a zvýšila se rychlost. Jízda pak trvala už jen osm minut.

Od roku 1958 provozovala lanovku Správa tělovýchovných zařízení ČSTV. Zcela nová lanovka na delší a výškově členitější trase byla vybudována v letech 1983 až 1986. Provoz zahájila 1. ledna 1987 poté, co stará lanovka definitivně dojezdila v roce 1985. Dolní stanice se posunula níže do údolí, délka lanovky se tak zvýšila na 1637 metrů. Počet sedaček narostl téměř o dvojnásobek. Jízda trvá 11 minut.

V roce 1991 byla lanovka převedena do majetku klubu SK Skialpin Pustevny. Jezdí celoročně, v létě ji využívají turisté, v zimě lyžaři.

Výběr článků

Načítám