Hlavní obsah

Nejsmolnější evropská železniční stanice dostane další šanci

Přezdívá se jí Titanic z hor. To kvůli téměř sto let trvající smůle, která se železniční stanici v Canfrancu při francouzsko-španělské hranici lepí na paty. Nyní má dostat další šanci na život v rámci proměny na hotel. Ten by měl být hotový do konce příštího roku a úřady doufají, že tentokrát se místu katastrofy vyhnou.

Foto: Profimedia.cz

Železniční stanici provází smůla prakticky od jejího otevření.

Článek

Ze stanice Canfranc ve stejnojmenné španělské obci, která je také jednou ze zastávek slavné poutní cesty do Santiaga, se stane luxusní pětihvězdičkový hotel. Zároveň tu má vzniknout železniční muzeum, obchůdky a útočiště pro poutníky.

Hotel má disponovat 104 pokoji a na starosti ho mají architekti Joaguín Magrazó a Fernando Used. Rozpočet byl stanoven na 27 milionů eur, tedy více než 690 milionů korun. Současná fasáda bude zachována, ale zároveň vyroste nová železniční stanice, která bude z hotelu přístupná. Úřady doufají, že stavba pomůže k oživení vesnice.

Palác na kolejích. Takhle by mohl vypadat luxusní vlak pro boháče

Cestování

Ze stanice se v průběhu času stačilo stát poutní místo pro návštěvníky, které zajímá průmyslová historie. Milovníci železnice odsud mohou vyrazit do španělského města Zaragoza krajinou majestátních Pyrenejí.

Developeři doufají, že s otevřením hotelu také skončí série smolných událostí, která nádraží provází prakticky od jeho otevření, píše server Independent.

Stihly ji požár i války

A je to skutečně zajímavá sbírka. Poprvé se návrh na výstavbu stanice objevil v roce 1853, dokončena byla až roku 1928. „V té době ale koncepčně i technicky stále patřila do 19. století,“ uvedl pro server Guardian Alfonso Marco, který o stanici napsal knihu.

Jen rok po otevření přišla finanční krize a posléze stanice vyhořela. V roce 1936 započala španělská občanská válka následovaná druhou světovou válkou. Po ní se železniční doprava dostávala do běžného stavu velmi pomalu. Problémem byl také rozchod kolejí, jenž byl na každé straně hranice rozdílný, což vyžadovalo na cestě mezi Španělskem a Francií přestup do jiného vlaku.

Dlouhou dobu pak bylo nádraží opuštěné, protože vykolejení vlaku v roce 1970 poškodilo nedaleký most. V současnosti tudy projíždí jen několik málo španělských linek.

Čína představila vlak maglev dosahující rychlosti 600 km/h

Ekonomika

Výběr článků

Načítám