Článek
Na projektu, jenž má v přepočtu vyjít na více než šest miliard korun, má pracovat tým architektů, z nichž někteří stojí mimo jiné za slavným singapurským parkem Gardens at Bay či proměnou londýnské uhelné elektrárny Battersea ve volnočasové centrum, uvádí server CNN.
V tuto chvíli není o projektu známo mnoho podrobností, síť tunelů, dlouhá kolem 1,6 kilometru, má však návštěvníky zavést do poutavého podzemního světa a odhalit něco málo ze své historie prostřednictvím velkoplošných obrazovek, interaktivních prvků a další moderní technologie. Podle představených vizualizací by se tu měl nacházet i luxusní bar.
Špionské středisko i telefonní ústředna
Tunely Kingsway Exchange se nacházejí asi 40 metrů pod stanicí metra Chancery Lane. Vznikly ve 40. letech minulého století jako protiletecký kryt pro Londýňany pro případ bombardování metropole. To bylo také naposledy, kdy byly tunely otevřeny pro běžnou veřejnost. Později totiž sloužily jako středisko pro odnož zpravodajské služby MI6 nazvané SOE (Special Operations Executive).
The Kingsway Exchange Tunnels, some 40 meters below Chancery Lane tube station in High Holborn, were built in the 1940s to shelter Londoners from the Blitz bombing campaign during World War II and this secret World War II tunnels will open to publichttps://t.co/esM5MDmR1Q
— Franky Tts (@FrankyTts) September 26, 2023
Během studené války tu byla tajná telefonní ústředna, kde údajně fungovalo i přímé spojení mezi lídry Spojených států amerických a Sovětského svazu. O telefonickou síť se mělo hluboko pod povrchem Londýna starat na 200 operátorů.
V 80. letech převzala správu nad tunely Britská telekomunikační služba. V té době tu podle CNN fungoval nejhlouběji položený licencovaný bar na světě, běžná veřejnost se do něj ovšem nepodívala. Koncem dekády prostory pozbyly veškerého využití.
„Historie tunelů, jejich rozloha i lokace by mohly pomoci k tomu, aby se z tohoto místa stala jedna z nejpopulárnějších turistických atrakcí v Londýně,“ uvedl šéf společnosti The London Tunnels Angus Murray. Největší část rozpočtu by podle něj měla padnout na rekonstrukci tunelů jako takových, zhruba jedna třetina zbyde na detaily a technologie, díky nimž má být místo ještě poutavější.