Článek
Lombard Street je často označována za nejklikatější ulici světa. Má pro San Francisco typický prudký sklon, a když ji v roce 1922 dláždili, nemohli ji udělat rovnou. Tehdejší automobily by totiž kopec nezvládly vyjet, a tak musela být klikatá, napsala agentura AP. Na 183 metrech změní řidiči směr hned osmkrát a je potřeba jet opravdu opatrně.
Obyvatelé okolních domů o 30 let později vysadili okolo cesty bujnou vegetaci a ulice se stala atrakcí. Začala se objevovat ve filmech a reklamách a počet turistů, kteří si ji chtěli projet nebo se na ni podívat, rostl.
Místní turisty tiše trpěli, ale v posledních letech už se to podle nich nedá vydržet. San Francisco navštívilo v roce 2015 přes 24 miliónů turistů, přičemž v roce 2010 to bylo „jen“ 18 miliónů.
A tento nárůst se projevil i u Lombard Street. Odhaduje se, že v létě se na ni podívá kolem šesti tisíc lidí denně. A v zimním období, kdy ji navštívil autor tohoto článku, to nebylo o moc lepší. Auta se nahoře štosovala, aby si řidiči mohli ulici projet, a dole stály davy turistů s fotoaparáty v rukou.
„Jsou tu dny, kdy dole stojí 250 lidí a fotí, další jdou po stranách po chodnících a stovka jich ještě stojí nahoře,“ řekl agentuře AP Greg Brundage, který v ulici žije přes 20 let. „Hodně letadel z Asie přistane ráno, kdy lidé ještě nemůžou do hotelu, autobusy je tak vysadí tady dole na hodinku nebo dvě, což je nic nestojí,“ dodal Brundage, který také stojí v čele spolku, který se stará o údržbu ulice.
Obyvatelé podle něj nemůžou obrovský počet turistů, kteří za sebou nechávají odpadky a třeba i trhají zasazené květiny, zvládnout. Někteří z nich jsou i agresivní a nechovají se k lidem, kteří v ulici žijí, zrovna vřele. Brundage za sebe uvedl, že jeho manželka byla dvakrát napadena, když zatroubila na turisty, kteří jí blokovali výjezd. On sám musel vyhánět lidi, kteří šplhali na jeho střechu, aby mohli pořídit lepší fotku.
„Jsem také turista a chápu, že si lidé chtějí užit tohle místo, ale my nejsme Eiffelovka nebo most Golden Gate. Tato místa jsou na to zařízená, dodržují se tam zákony, což u nás neplatí,“ řekl další z místních, John Hickman.
Dopravní úředníci na stížnosti lidí reagují a zvažují, jak se situací naložit. V úvahu připadá například vybírání mýtného, průjezd jen na základě předchozí rezervace nebo nabádání lidí, aby k ulici přišli pěšky nebo přijeli hromadnou dopravou. Návrhy řešení předloží na konci roku vedení města, které následně rozhodne o jejich aplikaci.