Článek
Moderní vzducholodě na hybridní pohon si kladou za cíl vrátit do nebe luxus a pohodlí. Pojaly by až stovku pasažérů usazených buď u velkých panoramatických oken nebo uprostřed paluby. Zepelíny by se měly využívat na krátké lety, předpokládá se, že především meziměstské. A v plánu je dostat je do osobní přepravy už v roce 2025.
„Po celé dekády znamenalo, že když se chcete dostat z bodu A do bodu B, musíte sedět v kovové rouře s malými okny. Byla to nezbytnost, ne vždy však radost,“ konstatuje šéf vývoje společnosti Hybrid Air Vehicles George Land. „V Airlanderu je zážitek příjemný, dokonce si ho lze užít,“ doplnil s tím, že hybridně-elektrický pohon je navíc ideální pro budoucnost bez uhlíkové stopy.

Interiér láká na panoramatická okna.
Společnost doufá, že v roce 2025 bude vyrobeno alespoň 12 Airlanderů 10. Zepelíny by měly vyprodukovat až o 90 procent méně emisí než běžné letouny. Do roku 2030 by pak vzducholodě nabídly plně elektrickou konfiguraci.
Přetavit koncepty v realitu
Doletová vzdálenost by měla činit kolem 800 kilometrů, což je podle společnosti ideální právě na meziměstské linky. Příkladem je například Liverpool a Belfast nebo Seattle a Vancouver.
Koncept kabiny je navržen tak, aby nezůstalo pouze u hezkých obrázků, ale došlo i k jejich praktickému převedení do provozu. Zepelín se má pyšnit množstvím prostoru, aby se cestující necítili stísněně jako v klasických letadlech.
Vzducholodě byly populární zejména v první třetině 20. století. Jejich význam však postupně upadal a za konec éry dopravních zepelínů je považována katastrofa, k níž došlo v roce 1937, kdy ztroskotala vzducholoď Hindenburg.
Nadzvukovým letounem kamkoli na světě do čtyř hodin, plánuje společnost
