Článek
„Jednoduše to byl můj sen už od dětství,“ uvedl pro Novinky předseda spolku Parková železnice Karlovy Vary Jan Plomer, jehož otec býval přednostou karlovarského železničního depa. „Vybudoval jsem si silný vztah k železnici. A se čtyřletým synem rádi podnikáme výlety s železniční tematikou. Navštívili jsme několik parkových železnic a nadchlo nás to,“ prozradil s tím, že se v současnosti živí navrhováním nových vlaků.
Výběr lokality
V současné době spolek vede jednání s představiteli města o umístění parkové železnice v městské části Bohatice. Jedná se o lokalitu bývalého parku blízko železniční trati. Zanedbaný pozemek je ideálně rozlehlý a členitý.
„Pokud vše půjde hladce, chtěli bychom tento prostor propojit vrstevnicovou tratí parkové železnice s prostorem horního nádraží, čímž by vznikla atraktivní trasa s výhledy do údolí Ohře i Teplé, a také elegantní napojení na veřejnou hromadnou dopravu i kapacitní parkoviště,“ konstatoval Plomer.
Pět měst, která dělají svět lepším
Parková železnice je především atrakcí pro děti. „Já v tom však vidím výrazný přesah,“ uvedl předseda, podle kterého se u železnice potkávají generace. „Děda, syn a vnuk opečovávají a rozvíjejí železniční část. Babičky, maminky i holčičky jim k tomu často pomáhají s kytičkami, estetikou obecně a s tím, co chlapi při práci prostě zanedbávají. Navíc jde o místo, kde se mohou děti seznámit s tím, co je železnice a v čem je zajímavá a perspektivní, a vybudovat si k ní vztah,“ doplnil s tím, že spolek počítá i se školními exkurzemi.
Plomer připomíná, že železnice nabízí nejekologičtější způsob dopravy a zažívá v současnosti renesanci. „Bohužel vzdělávací systém to vůbec nereflektuje a železniční dopravci, výrobci i správci infrastruktury se potýkají s nedostatkem zájemců, zejména těch odpovídajícím způsobem vzdělaných,“ podotkl. V parkové železnici vidí navíc otevřenou komunitu, což ukazuje i příklad spolku, k němuž se připojilo několik nadšenců, kteří jí neváhají věnovat svůj volný čas.
Parková železnice aktuálně funguje s mobilním kolejištěm, mašinkou, drezínou a pár vagonky. Představena byla za velkého zájmu veřejnosti například před Vánoci ve Dvořákových sadech v centru Karlových Varů. Pokud jednání o pozemku dopadnou dobře, chtěli by první trvalý železniční ovál nadšenci postavit v létě příštího roku.
„V průběhu dalších let by se pak park rozvíjel podle časových a finančních možností až do finální podoby,“ uvedl Plomer s tím, že parková železnice začala fungovat s pomocí sbírky na Doniu. Pomáhají ale i dárci, sponzoři a spolek se chystá zkusit získat také podporu z některých dotačních titulů.